Owl City
The Midsummer Station

Owl City: The Midsummer Station

Album / Universal Republic Records
Utgivning D. 2012.08.20
Jonathan Bengtsson

Att vissa artister gång efter gång har tillåtelse att kasta ut sina alster i den populärkulturella sfären, är för mig en gåta. Owl City, Owatonnas egen olycka, har hemsökt oss med ett par fullängdare tidigare, och bör egentligen arresteras – samt ges förbud att aldrig mera röra vid ett instrument – för att ha släppt detta skenande, sirapssliskiga, överproduerade tåg till fjärde skiva. Likaså de andra parter som ligger bakom den exceptionellt substanslösa releasen. Men livet är, som bekant, orättvist.

För Adam Youngs projekt lär leva vidare, och med The Midsummer Station tar denne man avstamp i precis samma audiella helvete som tidigare album är sprungna ur.

Vi bjuds – där nere i avgrunden – på elektroniska arrangemang utan friktion, beats lika svängiga som lyktstolpar en vindstilla dag, Youngs inställsamma, gulligt äckliga stämma. Vi ges lite ballader, lite stråkar, lite piano. Väv också in fantastiskt själlösa gitarriff filtrerade genom ett hav av rent jävla socker, gästspel ifrån parodiskt daterade Mark Hoppus ifrån Blink 182 (är det ett skämt?) och Carly Rae Jepsen (som på Good Time bevisar att hon inget mer förtjänar än att spela in en låt med just Young), så bör ni kunna ana vad detta egentligen är.

Men för all del, gå inte än.

För tar vi oss vidare på vår expedition hittar vi även fascinerat intetsägande lyrik, förmedlad med lika mycket känsla som om man hade placerat en stubbe vid mikrofonen. Textrader likt "Chasing rainbows on my own", (från hemska Silouette) och "Everybody is racing at the speed of love" (från just Speed Of Love) är lika effektiva spymedel som alkohol på antibus.

När jag var liten köpte jag en gång en enorm godisklubba, som var god i början, men efter ett tag bara blev hemskt omständlig, kladdig och övermäktig. Klibbig runt hela min lilla mun gav jag snabbt upp, och slängde tingesten efter sisådär två minuter.

Owl City är som den klubban, med undantaget att det smakar illa redan i början.