Gurf Morlix: Blaze Foley’s 113th Wet Dream

Gurf Morlix
Blaze Foley’s 113th Wet Dream

Album / Rootsy.nu
Utgivning D. 2012.09.19
Robert Lagerström

Blaze Foley var ett riktigt original. En gudabenådad singer-songwriter och samtidigt en märklig suput och fattiglapp med tejpade skor. Han hyllades av storheter som Townes Van Zandt och Lucinda Williams, blev ihjälskjuten som 39-åring och har med tiden fått kultstatus.

Från ungefär samma musikaliska miljö kommer Gurf Morlix. Han började som producent och har arbetat med bland andra Ray Wylie Hubbard, Mary Gauthier och just Lucinda Williams. Och har genom åren blivit en låtskrivare och soloartist att räkna med.

När han nu ger sig på att tolka 15 av Foley's sånger gör han det med ärlig innerlighet. Och tillför faktiskt någonting. Originalinspelningarnas sparsmakade och intima sound har broderats ut utan att känslan gått förlorad. Ibland tar Morlix dessutom bättre vara på melodierna och gör dem ännu mer högklassiga − som i If I Could Only Fly, låten som för övrigt har spelats in av Willie Nelson och Merle Haggard. Mycket bra. Och bättre än vad Gurf Morlix vanligtvis brukar släppa ifrån sig.

Blaze Foley var ett riktigt original. En gudabenådad singer/songwriter och samtidigt en märklig suput och fattiglapp med tejpade skor. Han hyllades av storheter som Townes Van Zandt och Lucinda Williams, blev ihjälskjuten som 39-åring och har med tiden fått kultstatus.

När han nu ger sig på att tolka 15 av Foley's sånger gör han det med ärlig innerlighet. Och tillför faktiskt någonting. Originalinspelningarnas sparsmakade och intima sound har broderats ut utan att känslan gått förlorad. Ibland tar Morlix dessutom bättre vara på melodierna och gör dem ännu mer högklassiga - som i If I Could Only Fly, låten som för övrigt har spelats in av Willie Nelson och Merle Haggard. Mycket bra. Och bättre än vad Gurf Morlix vanligtvis brukar släppa ifrån sig.

-- /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Courier New"; mso-ascii-font-family:"Courier New"; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:"Courier New"; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} -->