Johanna Mörtberg
Hungriga Hjärtan

Johanna Mörtberg: Hungriga Hjärtan

Bog / Myriad Media
Utgivning D. 2012.09.26
Björn Schagerström

Varje gång Bruce Frederick Joseph Springsteen flyger till Sverige uppstår som bekant en särskild sorts hysteri där varje relevant som ovidkommande detalj rörande besöket redovisas i media. Likt bokens författare, journalisten och fotografen Johanna Mörtberg är jag ett fan av New Jersey-ikonen men brukar mest irriteras över den enformiga konsertbevakningen av samma återkommande gubbar i de stora kvällstidningarna och dagspressen.

När jag slår upp denna självutgivna bok är mina förhoppningar om att den ska skildra Springsteenyran i ett nytt ljus och nå upp till samma högintressanta nivå som Fredrik Strages finfina Fans från 2005 eller kanske kunnat utgöra ett längre kapitel i den schyssta antologin Springsteenland som kom ut 2008. Man får följa en handfull Bossen-fans över boksidorna. De berättar personliga historier, varför de föll för idolen, hur de följt och till och med träffat honom under turnéer och vad som gör dem så dedikerade. Det är helt okej läsning. Sedan kommer en inte lika spännande del om de mest hängivna fansens ofta flera dygn långa köande och när det går över i listor med kötips dippar mitt intresse helt.

Det finns en bra ansats i den bildrika boken, som också innehåller en frågesport, en albumdiskografi och en lista över alla svenska konserter som Springsteen gjort. Tyvärr snuddar den bara vid ett djup som skulle göra den riktigt intressant och dyker inte heller ner i nördigheten tillräckligt långt för att ge de mest hungriga fansen något att riktigt bita i. Läsningen landar snarare i ett längre och oftast reko men ojämnt reportage.