Freddie Mercury
The Great Pretender

Freddie Mercury: The Great Pretender

DVD / Eagle Vision
Utgivning D. 2012.09.24
Björn Schagerström

Ilskan blixtrar till i Queen-gitarristen Brian Mays ögon. Programledaren för en morgonsoffa-talkshow har just kommit med påståendet att Freddie Mercury var en dekadent, vild och oansvarig älskare. Året är 1991 och Queen-sångaren har en vecka tidigare avlidit i aids.

I en annan scen i The Great Pretender pratar komikern och Queen-superfanet Matt Lucas om kritiken som Freddie Mercury fick utstå för att han inte var mer öppen med sin sexuella läggning och med sin sjukdom. Lucas berättar att media på den tiden var väldigt villig att döma ut den som ens tog upp sådana ämnen. Sedan kommer ett klipp med poliser som bär masker och handskar och en märklig skyddsoverall när de har att göra med homosexuella och begravningsbyråer som vägrar befatta sig med aidsoffer. Jag kommer att tänka på Jonas Gardells Torka Inga Tårar Utan Handskar, där det bland annat beskrivs hur Dagens Nyheter fortfarande under 80-talets början vägrade ta in dödsannonser för avlidna män där en man var den närmast sörjande, då det ansågs "ovärdigt".

Teamet bakom den nästan tre timmar långa Queen-dokumentären Days Of Our Lives hade så mycket material över att The Great Pretender kom till ur det som inte fick plats. Inte så konstigt eftersom Freddie Mercurys oerhört starka rampljuspersonlighet utstrålade så mycket larger than life att bara den kräver en egen dokumentär.

"Freddie var en blyg pojke. Han var så bekymrad över sin hud, hans tänder, hur han såg ut och allting. Men han reste sig över allt det och blev den där rockguden", säger Brian May.

I filmen berättar Freddie själv och andra som levde runt honom om hur han tvingas leva upp till sin scenpersona även vid sidan av livesituationen. Det är en rockdokumentär av mycket klassiskt snitt men det bara till filmens fördel. Det är ganska många som pratar men helheten är skickligt sammanfogad. Det sorgliga slutet hänger som en skugga över filmen men när producenten David Richards som närvarade vid Queens sista inspelningar berättar om hur "full of beans" som Mercury var även mot slutet lyser sångarens enorma passion för musiken starkare än det mörka.