All Time Low
Don't Panic

All Time Low: Don't Panic

Album / Hopeless Records
Utgivning D. 2012.10.09
Tatiana Castillo Madrid

Senaste gången staden Baltimore var i fokus måste ha varit med den hyllade tv-serien "The Wire". Men medan tv-teamet var i full sjå med att spela in en tung gråzonshistoria någon gång i början av 00-talet höll det på att skapas något betydligt färggrannare i en annan del av staden. Baltimore-pojkarna i All Time Low fann varandra i high school, såklart, och har fram tills idag lyckats släppa fem fullängdare, varav föregående Dirty Work blev bandets "storbolags"-debut.

Vi har hört det förut, om band som helt förvanskas vid bytet av skivbolag. Vilka skulle vara den nya generationen poppunkare à la Blink-182 skapade plötsligt ett album som hade passat perfekt som soundtrack till En Prinsessas Dagbok. Dirty Works var en radiopopsörja till platta.

Med Don't Panic har bandet hoppat ner ett steg i skivbolagstrappan och återvänt till de gamla rutinerna där bandet skriver majoriteten av sina låtar själva. Och det märks. I So Long Soldier har dubbeltrampet fått komma tillbaka och For Baltimore får en att vilja ta brädan under armen och bege sig till en solig skatepark.

Don't Panic tar helt enkelt vid där Blink-182:s självbetitlade platta från 2003 slutade. Framförallt hörs mottagandet av stafettpinnen i spår tre, If These Sheets Were States, som inger samma känsla som Blink-182:s Down. Allt stämmer; Gaskarths trånande sång, finurlig text med smarta metaforer och lekfulla komp. All Time Low har funnit rätt nivå av befriande naivitet och catchighet utan att det blir vämjeligt. Green Day, flytta på er!