Mark Lanegan Band: Göta Källare, Stockholm

Mark Lanegan Band, Göta Källare, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

När Mark Lanegen återvänder till Stockholm är det med ett lysande band och en röst man skrämmer barn med. Sin vana trogen står han med högerhanden krampaktigt kramandes mikrofonstativet medan den vänstra håller micken i ett järngrepp. Det är faktiskt så illa att när han inte släppt taget efter en timme så börjar man undra om han ska få kramp eller om stativet vuxit fast i hans händer. Detta innebär också att han står blickstilla som en staty, när han känner att han vill showa till det rejält så vrider han sakta huvudet åt höger och blundar. Men det som saknas i scenutspel finns istället i rösten. Lanegans röst har en gång beskrivits som en handfull sand som slängs ut på ett trägolv, men den har mycket mer personlighet och känsla än så.

Mark Lanegan har en fantastisk solokarriär bakom sig och innan dess har han varit medlem i grungegruppen Screaming Trees, stonerkungarna Queens Of The Stone Age, Greg Dullis soloband The Twilight Singers, samt gästsjungit på mer skivor än vad som är möjligt. Under konserten koncentrar han sig dock mest på soloskivorna och då speciellt de två senaste. Vi får en otroligt intensiv The Gravediggers Song som får högtalarna att skorra oroande, en publikfriande och stökig Hit The City, och en helt livsfarligt vass och fräsande Quiver Syndrome. Men han plockar faktiskt också fram en tidigare outgiven demo från Screaming Trees sista år i Black Rose Way (den finns numera utgiven på Last Songs) och som extranummer Queens Of The Stone Ages Hanging Tree i en nervig och ryckig version.

Bandet bakom Lanegan är otroligt lyhört och förvånansvärt punkigt med en gitarrist som verkligen sticker ut och med en okonventionell trummis som ger rejäl tyngd till spelningen.