x
El Perro del Mar: Nefertiti, Göteborg

El Perro del Mar, Nefertiti, Göteborg

El Perro del Mar: Nefertiti, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

Vid 21-tiden inleder Sara Assbring sin efterlängtade Nefertiti-spelning. Utseendemässigt liknar scenartisten Assbring aka El Perro del Mar en vitsminkad kabaré-skådespelare, och de stora gesterna förtydligar denna känsla. Inledande Pale Fire motsvarar inte de visuella intrycken; ljudbilden är svalt elektronisk med spökliknande beats, vilket kontrasterar Assbrings ljusa sångröst. Tillsammans med Jacob Haage från Bandjo – ett scensamarbete som inleddes 2010 – utraderar Assbring skiljelinjerna mellan hiphop, dub och house. Men glömmer inte poprötterna.

Andra låten I Carry The Fire startar med minaretliknande sång, men de arabiska tongångerna försvinner i samma stund som versen tar vid. Med en meditativ refräng som får publiken att gunga som i trans, blir det tydligt att Assbring vägrar att stå stilla musikaliskt. Och efterföljande singeln Walk On By har dessutom blivit en mindre hit – mer än välförtjänt. En låt som förenar dansant housepop med textlån från dragartisten Dorien Corey: "Solitude's my best friend, the one who sees me cry. Tells me I will never need another man to keep my head up and walk on by". Citatet vill förmedla självkänsla. Och Assbring har valt att lita på sig själv genom att spela in Pale Fire.

Nyss hemkommen från Berlin ger El Perro del Mar en av årets bästa spelningar; oavsett om musiken berör sommardub i form av Love In Vain eller ödesmättad 90-talshouse såsom To The Beat Of A Dying World blir konserten aldrig spretig. Endast fängslande.

 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA