Bob Hund: Det Dubbel-exponerade Gömstället

Bob Hund
Det Dubbel-exponerade Gömstället

DVD / Helion Film
Utgivning D. 2012.12.12
Anders Fridh

"Pidipidipidi!", Thomas Öberg beskriver det höga, ansträngda sångläge han använde i början av karriären – bara för att höras i larmet från distade gitarrer. Idag har Bob Hund en mer rytmisk inriktning. Omvandlingen skildras i Peter Magnussons timmeslånga dokumentär, premiärvisad på SVT ifjol. Inspelningen av skivan Det Överexponerade Gömstället är i full gång, och upplägget känns igen från andra rockdokumentärer. Roligast är när Conny Nimmersjö greppar gitarren som ett nyfiket barn för att kunna improvisera fritt över ett grundkomp. Lekfullheten finns där fortfarande.

Ordkonstnären Öberg − det "arga tandtrollet" − tar mycket plats. Extramaterialet visar mer av övriga medlemmar, och deras reflektioner kring konstnärens roll och vikten av ett vanligt jobb för att få perspektiv på tillvaron. Martin Kann berättar om alla lysande skivomslag han skapat till bandet genom åren. Designen har ofta använt oväntade infallsvinklar på triviala vardagsting som toalettlås och reklamskyltar. Något som också kan sägas om Bob Hunds naivt direkta popmusik.

Tyvärr är extramaterialet i princip oredigerat, och intressanta intervjuer störs av att klippen är för långa och statiska. Jonas Jonasson berättar till exempel hur han och Öberg möttes i kärleken till Kraftwerk 1981. Några bilder på medlemmarna som unga visas dock inte. Förhoppningsvis får vi se dessa och mycket mer när en heltäckande dokumentär görs över Bob Hunds karriär. Peter Magnusson har grundmaterialet till att skapa något alldeles extra.