Kaizers Orchestra: Violeta Violeta Vol.3

Kaizers Orchestra
Violeta Violeta Vol.3

CD / Petroleum Records
Utgivning D. 2013.02.15
Magnus Sjöberg

När norska Kaizers Orchestra debuterade i början av 2000-talet gjorde man det med en grund i avig rock med inslag av tramporgel och oljefatsbankande. Liksom med det uttalade målet att bli världens bästa liveband. Det senare har de kommit rätt långt med, de kan vara en fullständigt fantastisk liveakt, men musikaliskt har det gått från det aviga till det lite mer konformistiska, allt låter allt mer vanligt. Fram till för ett par år sedan, när den första delen i Violeta-trilogin kom. Det kändes som att de kom hem lite där, som att de lyckades få ihop hela sin historia och sin samtid där. Visserligen kändes trilogins mellanskiva lite anonym, men det finns ändå mycket att förvänta sig.

Visst finns det en annan spänst i musik och text i jämförelse med en del av de senaste albumen, men det där lite aviga, originella, saknas. Här finns visserligen några rätt snygga, men anonyma, flörtar med 60-talsmusik och melodier som arrangemangen blåser upp till, visserligen attraktiva, men dock, luftslott. Visst finns också några låtar som i sin charm och sin envishet bryter igenom allt, speciellt de som flirtar med folkmusik, arabisk och balkansk, vilket de ju också gjort med framgång tidigare. Här finns också några inslag som blinkar mot tidigare skivor och låtar. Ungefär som att man höll på att teckna ett bokslut.

Kaizers Orchestra meddelade för en tid sedan att de kommer att turnera efter släppet av den sista Violetaskivan, och sedan ta timeout på obestämd tid. Det känns trots allt lite vemodigt. För de har ändå varit en uppfriskande bris i den stora intigheten.