Men Without Hats: Kolingsborg, Stockholm

Men Without Hats, Kolingsborg, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

När kanadensiska new wave-gruppen Men Without Hats kliver upp på scenen för första gången i Sverige på lika anrika som rivningsklara Kolingsborg så är det bara ledsångaren Ivan Doroschuk som är kvar av originalkonstellationen. Vissa av de nya medlemmarna var inte ens födda när gruppen hade sitt stora genombrott i början på 1980-talet.

Under större delen av 90- och 2000-talet var Men Without Hats upplöst innan Ivan återuppväckte den för knappt tre år sedan och förra året släppte det bejublade comebackalbumet Love In The Age Of War. Ett album som var ett fans önskedröm. Som en bekant uttryckte innan spelningen, det är inte ofta man önskar att ett band som startade för 36 år sedan ska spela många låtar från nya skivan!

Lokalen är tyvärr knappast knökfull när gruppen stiger fram framför den medelåldriga publiken. Livsgnistan i biljettköparna är dessutom lika sprakande som de strikta kostymerna många av de manliga gästerna står klädda i trots att gruppen inleder med många retroflörtar från första skivan. Det är först när The Girl With The Silicon Eyes från nya albumet som publiken äntligen kommer till liv. Efter det börjar applådfesterna avlösa varandra och när spelningen börjar gå mot sitt slut och Ivan leende presenterar nästa låt med orden "This is the one we're all been waiting for" så är det ingen som inte vet vad som kommer härnäst – The Safety Dance.

Ivan må se ut som en Komvuxlärare med sin hästsvans och instoppade t-shirt men hans baritonröst är det inte det minsta fel på. Men Without Hats är en grupp som är sann sitt förflutna men också lyckats skapa något nytt att komma med. Spelningen må kanske inte ha bjudit på någon extravagant scenshow men hade förtjänat en bättre publik. För visst värmer det gott i hjärtat att se Ivan göra The Safety Dance på scenen.