The Darkness: Trädgårn, Göteborg

The Darkness, Trädgårn, Göteborg

The Darkness: Trädgårn, Göteborg

Recenserad av Erik Hellström | GAFFA

Många anser att The Darkness har haft sin storhetstid, om ens det. Och de flesta ser dem som en larvig akt som inte erbjuder mer än ett skratt. Men det skiter de fullständigt i. The Darkness öser på, bjuder på sig själva och levererar pose efter pose, lika inövat som i sovrummet hos en nioåring som drömmer om att bli rockstjärna. De är kvällens värdar och tar sig verkligen an rollen som underhållare.

Sekunden The Darkness intar scen visar de var skåpet ska stå, som en käftsmäll levereras de första låtarna med en fenomenal intensitet. Den dryga en och en halvtimme långa konserten bjuder på mer show än de flesta banden lyckas med på över två timmar.

Innan konserten utlovade Justin Hawkins fyra män som skulle prestera sitt yttersta, och det är ett löfte han tillsammans med de övriga bandmedlemmar håller. Men hans önskan om en publik som visar upp sin vassaste sida går inte helt i uppfyllelse.

Till en början ger publiken respons på Justins varenda rörelse och uttalande och allsången är ett faktum, men halvvägs in märker man en uppenbar skillnad. I takt med att hitsen lider mot sitt slut, stannar stora delar av publiken upp och blir nästintill förlamade med undantag från överdriva försök till ovationer som går hem. Inte längre räcker en skämtsam mening för att förgylla ett skratt, likaså med poseringen som nu tycks uttjatad. Men The Darkness ger knappast upp hoppet utan slänger in Freddie Mercury-allsång i höga och låga, korta och långa toner. De två bröderna ger sig även ut på äventyr i folkhavet närmast scen och får publiken återigen involverad, tråkigt nog sker inte detta förrän i sluttampen av konserten.

Det märks att The Darkness älskar scenen, det är bandets hemmaplan, var de än befinner sig i världen och det är där de gör sig bäst. Känslan av rockstjärnor och 80-tals giganter är överhängande, det är med glans The Darkness framför sin musik. Men glansen visas som bäst under hitspåren som tyvärr betas av i en snabb och intensiv takt.