The Killers: Globen

The Killers, Globen

The Killers: Globen

Recenserad av Maria Stacke | GAFFA

Med ett nytt album i ryggen, och nästan fyra år sedan deras senaste Sverigespelning äntrar bandet från Las Vegas och Nevadas öken ett förväntansfullt Globen. Det är ett band vars fanskara och musikaliska uttryck har vuxit enormt sedan debuten Hot Fuss från 2003. Från ganska kylig indierock till blinkningar åt ett svulstigt 80-tal.

The Killers musik osar av nostalgi, på ett nästan freudianskt sätt. Det handlar om tonårstjejer och barndomsminnen och drömmar som aldrig blev. Tyvärr bekräftar konserten på Globen bandets egen tes; det var faktiskt bättre förr. När de äldre och nyare låtarna möts blir det pinsamt tydligt hur Killers gått från att vara ett intressant och lovande band, till en trött hitmaskin som inte utmanar eller förvånar. Nerven de en gång hade glimmar till i Bling (Confessions of A King) och Mr.Brightside, medan Miss Atomic Bomb och The Way It Was från senaste skivan inte är mer upphetsande än en medelålderskris.

Det är aldrig ett gott tecken när man mitt under en konsert vill gå hem och sätta på skivan med artisten i fråga för att det låter bättre och känns mer då. Och det är just vad som händer ikväll. The Killers gör allt enligt regelboken. De bjuder på pyroteknik och ljusshow, sångaren Brandon Flowers småpratar med publiken och ber oss sjunga med. Låtlistan blandar äldre och nya hits på ett välavvägt sätt. Avslutande Battle Born från senaste skivan toppas med konfetti och ett pampigt tack. Alla förutsättningar för en riktigt bra konsert finns där, men det når inte ända fram. Om det beror på de spridda, tomma stolarna, eller bandets rutinmässiga show, låter jag vara osagt, men något saknas. Det känns symptomatiskt att Brandon Flowers förvånat frågar om det inte ringer några klockor när publiken inte bjuder på det välkomnade jublet när bandet drar igång en omgjord, och inte särskilt bra, version av For Reasons Unknown. Som att det var självklart att vi skulle älska varje minut, vad de än gjorde på scen.