Syron: Münchenbryggeriet, Stockholm

Syron, Münchenbryggeriet, Stockholm

Syron: Münchenbryggeriet, Stockholm

Funky och UK Funky, eller garage, eller house och hip house, eller det som kallades dubstep innan de trasiga modem-ljuden introducerades, eller kanske 2-step. När det ska skrivas, snackas, diskuteras om London och musik från dess underground-scener inom dansmusik så går det att gräva i all oändlighet om exakt var en artist står och kommer ifrån rent musikaliskt. Och det blir egentligen aldrig enklare av det enkla skälet att musik är ett ombytligt ting med många ansikten som dessutom ständigt utvecklas, precis som dess utövare gör detsamma åt alla möjliga håll och kanter.

Därför är elektronisk pop ett koncept som är svårt att egentligen kategorisera "rätt"; influenserna är allt som oftast väldigt många, väldigt spretiga och spridda, och därför desto svårare att egentligen sätta fingret på. Av den anledningen är det svårt att kalla Syron, det trehövdade liveprojekt som orkestreras av 20-åriga Daisy Tullulah Syron Russell från London, någonting annat än just elektronisk pop. På Münchenbryggeriets större scen står hon som tredje akt ut tillsammans med två kvinnliga kollegor; en som håller i beats och effekter via en dator, en som hanterar keyboards och pads, samtidigt som hon själv sjunger och spelar synth.

De spelar pop med elektronisk grund, som börjar med tydliga d'n'b-drag och med tiden utvecklas till att plocka in drag från just garage och house, bass och gammal dub, och även från de där gnisslande ljuden modern dubstep introducerat till världen. Det är ett intressant projekt, Syron, som är en spännande bokning för SvMK Fest att presentera för en för bandet främmande publik. De gör inte alltför mycket väsen för sig på scen, men är ändå tillräckligt stabila för att anmärka.