x
Sibille Attar: Minus 30 Grader, Luleå

Sibille Attar, Minus 30 Grader, Luleå

Sibille Attar: Minus 30 Grader, Luleå

Recenserad av Tobias Öhgren | GAFFA

Inomhusfestivalen Minus 30 Grader arrangeras på Kulturens hus i Luleå. Högst upp på årets festivalaffischer står det Yohio och Loreen. Två personer som båda fått sitt genombrott i Sveriges största tv-program. Men precis utanför den stora salen finns utrymme för annan popmusik.

Endagsfestivalen är som ett Umeå Open i mindre format, det finns tre scener. Resturangens scen ligger placerad mellan de andra salarna i ett styltigt korridorsljus. Där spelar Sibille Attar.

Men det tar tid tills att någon ska stanna till framför scenen – det är tomt när gitarrerna i inledande Alcoholics fyller korridoren och smiter in bland böckerna i det intilliggande biblioteket.

Det är synd, för precis som på den drygt en månad gamla solodebuten, Sleepyhead, låter Sibille Attar den klassiska popen utveckla sig själv genom att blanda den isande kylan med den omfamnande värmen som ryms i varje melodi. Det är alltid avigt, men knyts alltid ihop – och berättelserna i hennes texter överträffar ofta majoriteten av böckernas i biblioteket.

The Day låter helt otrolig live när Sibille Attar hamrar sönder pianot och visar att hon alldeles säkert har en av de bästa poprösterna i Sverige, som hon tidigare visat prov på i [Ingenting] och när hon använde sig av namnet Little Red Corvette.

Som näst sista låt kommer sedan Come Night in som en orkan och bökar med all estetik. Det är det som får konserten att i sin inramning i den ljusa lokalen med de mörka melodierna att bli en åskande storm i solsken.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA