The Growlers: Röda Sten, Göteborg

The Growlers, Röda Sten, Göteborg

The Growlers: Röda Sten, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

The Growlers spelar marijunadoftande garagerock. Själva använder de sig av beskrivningen Beach Goth, vilket är en beteckning som ringar in deras kärlek till havet, samt bandets mörka sida – har dock inget att göra med brittiskt dekadent 80-tal, mer deras uppväxt i Kalifornien. Solen och havet är förmodligen den enskilt största influensen gällande musik på den amerikanska västkusten; under förra året anordnade bandet till och med sitt första Beach Goth Party i Orange County. Och deras spelningar har nått legendstatus, vilket gett upphov till orimligt höga förväntningar på gruppens tre första Sverigespelningar. Premiären sker i Göteborg.

Live utstrålar The Growlers en flummig och positiv känsla, men snedtrippen lurar oroande runt hörnet; sångaren Brooks Nielsen glider in på Röda Stens begränsade scen med ett snett leende, militärkavajen får honom att likna en surfande Che Guevara. Nielsens dialekt påminner dock om en engelsktalande mexikansk seriefigur med nasal brytning, vilket tonas ner när han sjunger – Nielsens loja sångstil utgör ett perfekt komplement till The Growlers vaggande och trallande ljudbild.

Denna fredagskväll har lite utrymme för det gotiska mörkret, istället hamnar fokus på att ge soltörstande svenskar ett sommarparty i mars, och med tanke på det bistra Göteborgsvädret är tanken god. Dessvärre infinner sig aldrig den rätta feelgood-känslan; i stort uteblir exempelvis bandets signifikativa användande av reverb och mixtrande med ljudeffekter. Ljudkvalitén är till en början under all kritik. Och den relativt stora publiken vill inte komma igång.

På album som 2007 års utmärkta debut Greatest sHits och aktuella Hung At Heart lyckas bandet skapa en dynamik mellan garagerock, surf och psykedelia som ger ett varierat intryck. Kvällens spelning saknar tyvärr denna dynamik, vilket ofta leder till ett mellanläge där alla låtar smälter samman. The Growlers bjuder dock på formtoppar såsom Graveyards Full, Acid Rain och knäckande One Million Lovers. I dessa stunder slår de samtliga garagepopband på fingrarna.