And You Will Know Us By The Trail Of Dead: Debaser Slussen, Stockholm

And You Will Know Us By The Trail Of Dead, Debaser Slussen, Stockholm

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

Det är inte lätt att spela inför en halvtom lokal en kall söndagkväll, och Trail Of Dead börjar lite stelt och avvaktande. Musiken är det inget fel på, det är väldigt högt och bas och speciellt trummor får håret att fladdra medan Conrad skriker ut sina texter med allt vad rösten tål.

Öppningen är stark med It Was There That I Saw You från Source Tags And Codes, men redan i tredje låten Catatonic från senaste lysande Lost Songs kliver Jason Reece fram från trummorna och tar över gitarr och sång, och så sakta börjar både band och publik att tina upp. Det är fascinerande med ett band där trummis och gitarrist konstant byter instrument med varandra och musiken inte förlorar ett ögonblick, båda två är intensiva och extremt hårt slående trummisar.

Trail Of Dead är band vars livekonserter alltid kännetecknats av ett visst mått av kaos. Ibland mer kaos än musik och ibland tvärtom. Jag har sett spelningar där större delen av scenen slagits i spillror i tredje låten (och då var de ändå förband) men jag har också sett mer eller mindre trötta spelningar där energin helt saknats. Men jag tror att bandet nu hittat en plats där kaoset kan finnas samtidigt som musiken och det gör en konsert med dem mycket starkare. Låtar faller ihop och plockas upp, basisten spelar i publiken, Conrad ställer sig med ryggen mot publiken och låter sig handlöst falla bakåt, trots den lilla samlingen åskådare. Resten av låten spelas från golvet. Och när Jason drar upp publiken på scenen inför sista låten finns det ett tag mer publik på scenen än nedanför.

Låtlistan koncentrerar sig på snabba punkiga låtar och bandet ger verkligen allt, Will You Smile Again? från mästerverket Worlds Apart går alldeles för snabbt och är kvällens absoluta höjdpunkt, en ångvält till låt som jämnar Debaser Slussen längs med fotknölarna. Likaså när Jason Reece får släppa loss totalt i Caterwaul (en dag kommer världen att förstå precis hur bra Worlds Apart är) når Trail Of Dead höjder som få band klarar av.

Synd bara att de inte ens kan fylla en lokal som Debaser Slussen, bandet är verkligen värda en mycket större publik. Ett band som är så respektlöst och så totalt vägrar att följa några som helst regler måste uppskattas.