x
Kvelertak: Debaser Medis, Stockholm

Kvelertak, Debaser Medis, Stockholm

Kvelertak: Debaser Medis, Stockholm

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Ibland bor det en apa i mitt huvud. Den dyker upp då och då och skriker, trummar på gigantiska bongotrummor, käkar bananer och säger till mig vad jag ska känna. Den sätter sig någonstans i hjärnstammen och styr och ställer. Ikväll kom apan tillbaka efter månaders frånvaro. Och hen började applådera och ropa. Heja och skrika. Föra oväsen. Jag kallar hen för Rockapan.

Huruvida Erlend Hjelvik, sångare i Kvelertak, har någon apa i sitt huvud vet jag inte. Men jag vet att han på huvudet har en uggla med orangelysande ögon. När Erlend lyfter av sig ugglan, redan i första låten, är det bara de fyra orangeförstärkarnas on-knappar som brinner som två par uggleögon i scenbakgrundens mörker.

Enligt en stor del av den nordamerikanska ursprungsbefolkningen samverkar ugglan med dödsguden, och det blir tydligt ikväll. För Kvelertaks spelning är så djävulusiskt bra att sextetten måste ha något samröre med dödsgudar och naturväsen.

Mjöd, Fossegrim och Ulvetid från första skivan radas upp efter varandra utan ett andetags vila. Det är en vägg av energi som slår ut från scenen, och till och med den ganska tunna Bruane Brenn – första singeln från senaste skivan Meir – blir i sammanhanget ett mästerverk.

Kvelertak är rockgenier. De bakar en grandios tårta av hela hårdrockens historia, och sprider svart black metal-strössel på toppen. Med matematisk precision blandar de in ingredienser från ett oheligt brett spektra, och lyckas hålla det välbalanserat och sammanhållet. Black metal-rens och punkrockös paketerat i hits. Då kommer Rockapan.

För Kvelertak tilltalar något basalt inom oss. Något urtida, hedniskt och grundläggande djuriskt. Under medeltiden beskrevs satan som simia dei – "Guds apa". Och apan sågs som en perversion av guds skapelse; en symbol för människans lusta, fulhet och driftstyrdhet. Den apan har vi alla inom oss. Den djävulska, fula och vilda apan med reptilhjärna. Ikväll vrålar hen efter mer.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA