This Is Head: Pustervik, Göteborg

This Is Head, Pustervik, Göteborg

This Is Head: Pustervik, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

Malmöbandet This Is Head vann 2012 års Manifestpris för bästa live-akt. Ett pris som borde vara av största vikt för dagens rockband – idag betyder konserterna mer än någonsin. Utan skivförsäljning är detta enda sättet att sprida sin musik (åtminstone för de mindre framgångsrika gitarrbanden). Och genom 2010 års fullängdsdebut 0001 fick de även kritikernas gillande, vilket bland annat resulterade i Årets Pop på P3 Guld följande år. Nu presenteras uppföljaren The Album ID. Trycket på Pustervik borde med andra ord vara massivt.

Det blir snabbt uppenbart att This Is Head kommer att få spela inför en liten publik med mycket luft mellan scen och åskådare; att som prisat liveband behöva truga för att locka fram publiken till scenkanten ger inget bra intryck – speciellt som situationen förblir oförändrad.

This Is Head blandar episkhet med gitarrmangel. En låt som A B – Version bär spår av Brian Enos klassiska album Another Green World, men skiftar färg för att ge plats för en snygg gitarrslinga som mer eller mindre sätter lyssnaren i poptrans. Det är i dessa lugna och mer storslagna moment, där bandet litar till sin storslagna gitarrteknik, som spelningen drabbar åskådarna. Mer sångorienterade låtval som Time's An Ocean tappar nyans och med denna förlust mister de även urspsrungsgunget. Musiken blir statisk och sången försvinner i tomma intet. De instrumentala bitarna borde ges än mer utrymme – åtminstone live.

För att ge en kort sammanfattning. This Is Head förlorar styrka när de spelar tufft på sina gitarrer och när de går ner på knä i en symbolisk rockgest, rimmar detta illa med bandets luftiga uttryck. Kontraster i all ära, men denna spelning hade mått bra av konsekvens.