Icona Pop: Popadelica, Teaterladan, Huskvarna

Icona Pop, Popadelica, Teaterladan, Huskvarna

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

Icona Pop har under de senaste månaderna varit hela världens electropopduo som skapar en rejäl fest var den än är. Nu är gruppen äntligen tillbaka på svensk mark och har bytt ut Jimmy Fallons scen (med flera) mot Popadelicas. Duon är som vanligt unisont klädda i svart och bär en självsäkerhet som bara Icona Pop kan bemästra. Vid midnatt drar de igång kvällens sista spelning som kom att skapa en smittsam dansmani.

Promillehalten på publiken gör sig påmind under konsertens gång och onyktra kroppar hoppar från sida till sida. Aino Jawo och Caroline Hjelt väljer därför att höja sina ölflaskor i en skål när de presenterar My Party. En låt som sammanfattar spelningen i sin helhet − det här är Icona Pops fest. Den hör till den gruppen av tillställningar som går att diskutera i veckor framöver.

De inviger konserten med en kaxig remix på debutsingeln Manners tillsammans med en hysterisk ljusshow som är ett genomgående element under hela konserten. Till skillnad från tidigare år har de nu en stabil grund att luta sig mot i form av ett självbetitlat debutalbum. Istället för att repetera sina största hits får de numera sålla och plocka ut sina främsta låtar som till exempel platinasäljande I Love It, Rocket Science och Nights Like This

Icona Pop har producerat ett album som bäddar för framgång men det går inte att ignorera det faktum att duon gör sig bäst på en scen och inte strömmande ur ett par högtalare hemma. Musiken får ett mervärde i form av stenhårda remixer, vibrerande bas och duons smittsamma energi som trotsar en något trött publik. Tre faktorer som inte går att översätta på ett album för en likvärdig effekt.