Movits!: Popadelica, Teaterladan, Huskvarna

Movits!, Popadelica, Teaterladan, Huskvarna

Recenserad av Tina Berglund | GAFFA

Movits är tillbaka och de levererar i ett tempo som får hjärtfrekvensen att dubbleras i takt med dominerande blåsinstrument. Det är som att ha väckt en björn som äntligen får komma ur sitt ide, men i detta fall är det norrländska Movits! som enligt dem själva inviger festivalsommaren genom en rivig spelning i Huskvarna.

De inleder konserten med en världspremiär på nya låten Lindansen (med reservation för felstavad titel). Vid första anblick ett vågat drag, men det Luleåbaserade bandet dansar vidare i swingjazzens fotspår och publiken är helt med på noterna.

Bandets glädje över att vara tillbaka med nytt material och uppträda för en glupsk publik går inte att ta miste på. De sjunger bland annat att de "borde se mer av jet set-planen" i ett av deras nya verk som går i sann Movits!-anda, kanske ett privatplan inte är att förvånas över i framtiden. De upprepar gång på gång att det inte var bättre förr, något som känns minst sagt lovande inför deras tredje album som väntas komma ut i år.

Under spelningen firar de av flera gamla låtar men deras nya skapelse Nitroglycerin möts likt sina föregångare av minst lika stort publikstöd i form av en given allsång. För de inbitna fansen är det ingen tvekan om vilka rap Johan Rensfeldt kastar runt med både skicklighet och fart. Men under vissa av de nya låtarna är det synd att Movits slående textrader drunknar i mastiga toner och ett imponerande skogshuggarskägg.

Under ett tillfälle nämner bandets sångare att de ska "lyfta taket". Ett löfte som införlivas flera gånger om under konserten, speciellt under hiten Na Na Nah som finns med på deras andra album Ut Ur Min Skalle. Movits äldre repertoar är ett tryggt löfte inför deras kommande platta och likaväl konserter, om att även de kommer att bestå av dansant och medryckande swingjazz.