x
Koan Sound: Dans Dakar, Stockholm

Koan Sound, Dans Dakar, Stockholm

Koan Sound: Dans Dakar, Stockholm

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Ett av Dans Dakars dragplåster tvingas ställa in vilket innebär att Koan Sounds spelning flyttas fram tre timmar. Inte bara krockar det inte längre med Pendulums DJ-set, Koan Sound får dessutom en speltid de så mycket bättre förtjänar. Duon från Bristol, England, har kommit långt från att de för tre år sedan spelade på dubstep & breakcoreklubben Subsonic i Stockholm. Nu är de här som en av huvudakterna på årets Dans Dakar efter att ha mellanlandat som förband till ingen mindre än Skrillex ifjol.

Hajpen har i mångt och mycket tagit död på dubstepen, genren blev mainstream och nu talas det om en post-dubstep-era. Därför är det både imponerande och glädjande när Koan Sound kör igång med sitt närmast patenterade sound fyllt av ljudeffekter som bäst skulle kunna beskrivas med popuprutor à la 1960-talets Batman - "Plopp! Klank! Boing!" Publiken är fylld av fans som kan sin Koan Sound, när Meanwhile In the Future börjar så skakar kropparna febrilt till de metalliska highhatsen. Vi blir påminda om vad som var så  kul med dubstepen, även om mycket de gör idag går under namnet glitch hop.

Lite "Technical Difficulties", som de uttalar med sitt breda och ytterst brittiska uttal, i början nedslår dem inte, snabbt kör de vidare och får musiken på banan igen. Även om deras spelning i mångt och mycket inte är mer än ett DJ-set så varierar de i tempo och humör, både i musik och i spelglädje att vi dras med – trots att det egentligen bara är två britter framför två datorer och en mixer.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA