Eagles: History Of The Eagles - The Story Of An American Band

Eagles
History Of The Eagles - The Story Of An American Band

DVD / Universal
Utgivning D. 2013.05.01
Anders Fridh

Lyxproduktion. Det är ordet som dyker upp i huvudet när man ser den här maffiga dokumentären om Eagles. Bandets karriär behandlas över 2,5 timme, och det sker via fylliga intervjuer med alla huvudpersoner. Det är snyggt och proffsigt arrangerat om än lite ytligt. Om man vill vara lite elak så kan man säga detsamma om bandets musik. Bandledarna Glenn Frey och Don Henley förkroppsligar denna straighta vältalighet, som sällan går på djupet. Don Felders bittra avsked 2001 behandlas till exempel mest i en bisats.

Med det sagt är dokumentären fortfarande sevärd. Främst den första delen om gruppens 70-tal, då Hotel California och harmonisk stämsång regerade världens topplistor. Det är förståeligt att Eagles genombrott kom i efterdyningarna av det kaotiska Vietnamkriget. Take It Easy blev den försiktigt hoppfulla refrängen för en desillusionerad generation, och det känns också som en bra sammanfattning av mjukrockgiganterna framför andra. Det är lugnt. Du klarar dig bra. En Eagles-dokumentär får dig kanske inte att vilja ändra världen, men den är ett trevligt och välarrangerat tidsfördriv.

som sällan går på djupet. Don Felders bittra avsked 2001 behandlas till exempel mest i en bisats.

Med det sagt är dokumentären fortfarande sevärd. Främst den första delen om gruppens 70-tal, då Hotel California och harmonisk stämsång regerade världens topplistor. Det är förståeligt att Eagles genombrott kom i efterdyningarna av det kaotiska Vietnamnkriget. Take It Easy blev den försiktigt hoppfulla refrängen för en desillusionerad generation, och det känns också som en bra sammanfattning av mjukrockgiganterna framför andra. Det är lugnt. Du klarar dig bra. En Eagles-dokumentär får dig kanske inte vilja ändra världen, men den är ett trevligt och välarrangerat tidsfördriv.