Bleached: Debaser Slussen, Stockholm

Bleached, Debaser Slussen, Stockholm

Bleached: Debaser Slussen, Stockholm

"Punk rock was a conspiracy engineered by Gibson and Fender to convince people they didn't have to learn or practice music to buy gear." I ett kanske 10, högst 15, år gammalt nummer av antingen NME eller Kerrang, ett nummer som var helt fokuserat på punk och dess historia, återfinns detta citat från någon gammal, väldigt bitter men käck, industrimogul. Om det är sagt, på något sätt återvänt, för effekt förklaras aldrig, utan det sitter som någon sorts finurlig liten anteckning i ett hörn, både som en hyllning och ett aningen nedlåtande hån mot hela genren. Det ligger knappast någon vetenskap bakom uttalandet, det är mer en underhållande anekdot som säkert ändå tagits ur sitt sammanhang, en intressant iakttagelse som egentligen frågar hur många gånger det går att återuppfinna hjulet innan det bara blir utdaterat.

Bleached spelar punk, som är lite poppig. Eller pop, som är lite punkig. Eller poppunk, eller punkrock, antagligen någonting precis mittemellan alla genreindelningar som egentligen berättar samma historia om "three chords and the truth". Bleached lutar sig på enkla harmonier som går i solskenstecken och tvingar publiken att rätt ofrivilligt le för att bandet låter så oväntat trots att musiken ändå känns uppenbar, rätt självklar, rätt typiskt för sin genre.

De spelar solon på tre noter, varken mer eller mindre, trots att de oftast sträcker sig över en minut långa. Det går att hitta 10 000 band som låter nästan exakt som Bleached. Och det är både poängen och charmen med bandet och dess musik; Bleached är ett systerpar, Jennifer och Jessica Clavin, som spelar för att de är förälskade i punkens enkelhet, och de spelar därefter.

De är en sångare som inte riktigt bryr sig om sina begränsningar utan sjunger ändå, precis som hon vill och precis som det passar musiken, och runt henne samt med henne på gitarr spelar de enkelt skön rock som inte alls känns främmande för bilresor längs den kaliforniska kusten med vinden i håret. Precis som omslaget till Ride Your Heart visar upp.