Mando Diao: Liseberg, Göteborg

Mando Diao, Liseberg, Göteborg

Mando Diao: Liseberg, Göteborg

Recenserad av Tatiana Castillo Madrid | GAFFA

Mando Diao-fans, medelålders kvinnor, femtonåringar och några pensionärspar. Publiken framme vid scenen är sannerligen blandad. Detta är inte på något sätt ovanligt då konserterna på Liseberg bjuder upp till ett förbehållslöst musikengagemang hos besökarna. Men ikväll är detta endast en av anledningarna till att det ser ut som det gör i folkmassorna. Med skivan Infruset lyckas Mando Diao attrahera en brokig publik på ett sätt som naturligtvis inte skulle vara tänkbart för ett antal år sen.

Mando Diao är dock fortfarande Mando Diao. Man ser det inte minst på hur Gustaf rör sig på scenen, svårslaget cool i sin mjuka långrock. Sättet En ung mor sjungs på för omedelbart tankarna till Ode To Ochrasy-låten Song For Aberdeen. Micstativ kastas över scenen. Rock'n'roll-kärnan finns där, i blandade doser.

Det är inte helt lätt att avgöra vilka låtar som komma skall. Många av låtarna har paketerats med metalliska rymdljud och det blir stundtals onödigt bombastiskt när det ackompanjeras med strobeljus. Men är det show så är det show och det är intressant att se hur gruppen, med hjälp av Björn Dixgårds syster Linnéa, lyckas plocka fram varenda liten nyans från skivan och ge dem nytt liv på scen. Bäst blir det under publikfavoriten Strövtåg i hembygden när Gustaf kompar med munspel och ger oss en perfekt hybrid av vissång och rock.

"Vi är som The Blues Brother, we are on a mission for God", förklarar Gustaf och predikar förbannat om det här landets kyskhet och trångsynthet när det kommer till kärlek och känslor. Det låter äkta när han dedikerar Den självslagne till ensamstående mammor och utsatta människor vars vardag kantas av kamp. Men det finns en viss nonchalans i framträdandet som gör det svårt att ta till sig budskapen. När Björn säger att de ska lätta upp stämmningen med en låt om en mobbad tjej som tog livet av sig och sedan gungar runt på scenen som en hiphopare, ja, då blir det svårt att ta det seriöst.