Kings Of Convenience: Green Stage, Hultsfredsfestivalen

Kings Of Convenience, Green Stage, Hultsfredsfestivalen

Allt som behövs är lite sol. Åtminstone under en spelning, kanske två, per dag om det inte är för mycket begärt. Det behövs inte mer än så för att väcka deprimerade, regnblöta festivalbesökare från sin griniga dvala. Och efter en första dag här ute på STOXA i Sigtunga där Hultsfredslogotyper syns lite överallt, en dag som i princip inte innehöll särskilt mycket mer än regn och blåst och regniga småstormar, har den rätt unga festivalpubliken förtjänat att få höra lite musik som går i solens tecken och jobbar aktivt för solens återkomst. Det mest passande på festivalens andra dag blir, av naturliga skäl för insatta, vårt västra grannlands alldeles säregna Kings Of Convenience.

De har inte gjort särskilt mycket väsen från sig de senaste åren, herrarna Erlend Øye och Eirik Glambek Bøe från Bergen, vilket det i och för sig inte gör när de väl är igång och aktiva heller. Men nu har det hunnit passera fyra år sedan Kings Of Convenience släppte ett album, mycket omtyckta Declaration Of Dependence som lotsade vidare duon till en form av popularitet de nog inte riktigt förväntade sig när de plockade upp de akustiska gitarrerna för första gången och började spela folk-influerad indie-pop. Å andra sidan är detta rätt vanligt, det hann gå fem år från släppet av genombrottsalbumet Riot On An Empty Street till dess uppföljare, så det är nog inte så konstigt att det snart närmar sig lika lång tid passerad sedan dess. Det är också därför Kings Of Convenience är bokade till Hultsfred, för att de sakta sakta är på väg ut på vägarna och in i studion igen.

Det är en minst sagt gemytlig stämning de kokar upp också, Øye och Glambek Bøe, för att det de gör är så enkelt och underlättas så mycket mer av att faktiskt få presenteras och framföras i något annat än lera och regn. Det är fina gitarrslingor och fingerplock och ackord som spelas lika mycket ute på den leriga campingen som det görs på scen, exakt på det sätt som Kings Of Convenience är kända att göra och spela, och exakt så enkelt och fint och soligt, och mycket populärt, som alla hade hoppats och som festivalen i just detta skede verkligen behövde att det skulle vara.