Oskar Linnros: Green Stage, Hultsfredsfestivalen

Oskar Linnros, Green Stage, Hultsfredsfestivalen

Recenserad av Josefin Bagge | GAFFA

När Oskar Linnros försvinner från scen innan sitt uppenbara encore dröjer han länge bakom ridåerna. "Kom igen då, Oskar Bajsros" ropar nån och jag vill liksom hålla med. Men det finns förstås mognare och mindre prepubertala sätt att uttrycka det starka ogillande som Linnros i liveversion generar hos mig. Ärligt talat, vad fan gör han här? Om inte i ett desperat försök att sälja fler biljetter till en ändå rätt motbjudande målgrupp, så har någon här fattat helt fel. Linnros på samma scen som The Flaming Lips Wayne Coyne måste väl vara nära hädelse.

Linnros som koncept åsido, det finns ljuspunkter i skiten. Stockholm är ett behagligt lugn från beatsen där han visar att han ju faktiskt kan sjunga, och Från Och Med Du och Genom Eld blir riktigt trevliga när de lyfts av allsång från fansen. För, jag menar … okej då, Linnros musik luktar partaj och tonårsfylla men ung och dum glädje är också glädje och det är minsann inget man vill beröva någon på. Den unga publiken gillar Linnros och verkar inte ha några problem alls med det lite vidriga sättet han suger ut jubel och bekräftelse från dem. "Vi kör en hand i luften på den här" och så vidare. Det är det inte alla som kan stå ut med.

Och alltid ska han då tjata om vart han kommer ifrån, den lille "stockholmsjäveln" som han kallar sig själv och vinkar sen till mamma i publiken. Han på egen hand får mig att hata hela stockholmsområdet – no offence stockholmsområdet. För varje gång han stönar ett "uh" sänks respekten för Hultan med ett hjärtslag. Och det här med att han hela två gånger behöver tacka både publik och musiker för att de är här ikväll och inte på Summerburst får en misstänka att Ogge kanske hellre hade hängt med sina kompisar på discofestival ikväll.

Istället står han i en skog utanför Arlanda och sjunger om att "jag kan va ditt plåster". Alltså nej. Sverige, vad händer.