Band Of Horses: Green Stage, Hultsfredsfestivalen

Band Of Horses, Green Stage, Hultsfredsfestivalen

Recenserad av Mathias Skeppstedt | GAFFA

När jag såg att Band Of Horses skulle spela sent på lördagkvällen blev jag lite orolig, skulle deras stämningsfulla americana fungera till en lördagspackad festivalpublik? Det blir lite både och, bandet verkar ha samma tankar och går ut alldeles för hårt i början. Basen är alldeles för hög och dödar både gitarr och steel, vilket tar udden av de första låtarna, det gör att orgeln inte hörs alls och Ben försöker sjunga ännu högre och den viktiga atmosfären dödas effektivt.

Vissa låtar fungerar därför inte alls och bandet riskerar vid ett par tillfällen att fastna i den livsfarliga Status Quo-fällan. Men så fort de drar ner på tempot och låter musiken få den plats den kräver så lyses hela natten upp. Speciellt i No One's Gonna Love You faller allt på plats och bandet skapar det där magiska de är kapabla till. När de sen drar fram The Great Salt Lake stämmer allt och både publik och band lever upp, vilket verkar göra att även rocken faller på plats och Is There A Ghost sitter perfekt med tre gitarrer och ruskigt driv av trummisen.

Men däremellan slarvas låtar bort och det känns ibland som att de slutar låtarna precis när de börjar brinna. Resultatet blir minst sagt ojämnt. De pendlar mellan viljan att vara The Band och skapa musik som smälter ihop skogen på deras backdrop med skogen som omringar scenen och publiken och viljan att rocka hårt och svänga. Bandet jobbar sig emellertid effektivt in i spelningen och vinner till slut en välförtjänt arbetsseger med den smått fantastiska The Funeral, bandets helt klart bästa låt.