Kanye West
Yeezus

Kanye West: Yeezus

Album / Def Jam
Utgivning D. 2013.06.18
Özgür Kurtoğlu

Inget officiellt omslag. Ingen extensiv ackompanjerande albumkonst som fördjupande komplement till musiken. Ingen egentligen helt godkänd och bekräftad spårlista, gästlista, produktionsanteckningar. Ingen video. Ingen singel. Ingen pressrunda eller PR-kampanj från Def Jam, än mindre från Universal. Ingenting annat än tio m4a-filer samlat under albumnamnet Yeezus, signerat Kanye West.

Det är ett album från och för Chicago, fött ur dancehall och sammansatt av stadens musikaliska historia med drill och house som stöttepelare. Ett album konstruerat och uppbyggt på hans fem musikaliska succéer till verk för att ge liv till Yeezus, de tio mest fokuserade låtarna han hittills släppt och den mest genomgående dokumentation av vem och vad Kanye West är. Det är ett 40 minuter långt dokument på vad som existerar i huvudet på en 36 år gammal svart man från Chicago, där fler har dödats än i Irak under krigets decennium, med en Black Panthers-medlem som frånvarande far och den första svarta kvinna som varit Chair of the English Department på Chicago State University som mor.

Det är tankar från en man, som ofta går långt över gränsen för vad som räknas som direkt misogynt. Ett självklart kalkylerat drag för att påverka och uppfattas som vämjelig och motbjudande, som inte kan hålla sig ifrån att avslöja sina absolut fulaste personliga tillkortakommanden och halvskrika ut sin ilska över att bli personligt och kulturellt oförrättad.

Yeezus är samlade fragment från hans liv som musiker och extremt bristfälliga karaktär inuti musikens värld, och innehåller de bästa produktionstrick Kanye West visat upp från 2004 fram till 2013, sammansatt i en mörkare ton och mörkare värld än den musiken annars ger sken av att leva inom. Det är Kanye Wests utsträckta långfinger högt upp i skyn, riktat mot allt och alla.