Icona Pop: White Stage, Bråvalla

Icona Pop, White Stage, Bråvalla

Icona Pop: White Stage, Bråvalla

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Det fanns en tid då Icona Pop stod på lilla Nefertitis scen i Göteborg, som förband till Men, och röjde loss bredvid små men välljudande leksaker. Det fanns en tid då Icona Pop var en del av Summerburst och stod bakom ett par tråkiga skivspelare och framför en liten grupp människor som enbart önskade sig I Love It. Och så fanns det en tid då återvändarna Icona Pop återigen anammade leksakerna, fyllde ett tält och fick smala indiepandor till vältatuerade MC-snubbar att nicka till varenda ton och på sina håll skråla med i varenda låt. Det sista händer på Bråvalla 2013 och det är helt och hållet galet att beskåda.

Vad avgör en bra spelning? Publikkontakten givetvis, ljudet, ljuset, showen, låtval, låtordning, hur man väljer att bygga upp och smälla av. Hur man sänker tempot och drar ut på känslorna. En timmes konsert kan ibland vara outhärdligt, men Icona Pop har hittat den magiska vägen. Det tog några varv runt jorden, det krävdes antagligen en hel del blod, svett och sena nätter, men nu har duon blivit en ren och skär show i dess rätta bemärkelse.

Ibland går det dock sådär. Den "gamla" hitten Manners är ärligt talat lite av en partydödare. Men ibland går det också käpp rätt åt himmelen: Top Rated är en helt igenom välbalanserad sak som samtidigt sammanfattar första dagens mest överväldigande upplevelse. Icona Pop är välbalanserade, Icona Pop har blivit ett välbalanserat monster.

Att de, något halvmätta eller kanske mer översvämmade av all respons och av alla intryck, häver ur sig I Love It på slutet gör inte så mycket. Låten talar sitt tydliga språk och återigen har varenda jävel i och utanför tältet gått dansbananas. Duons helsköna discodräkter lyser ikapp och ren glädje sprids. Man vill tro att detta avbröt trafikstrejken. Att båda parter bara möttes i en kram och i ett gemensamt We Got The World-skrål.

I en nyligen gjord intervju hävdar Amanda Jawo och Carolina Hjelt att Sverige inte riktigt har förstått hur stora Icona Pop är utomlands. Jag vill hävda att Jawo och Hjelt inte är medvetna om hur stora de har blivit i Sverige.