Pg.Lost: Hangar 86, Bråvalla

Pg.Lost, Hangar 86, Bråvalla

Pg.Lost: Hangar 86, Bråvalla

Oljud, idel oljud. Larm, idel larm. Key av Pg.Lost från Norrköping beskrivs bäst så, som skrammel och oväsen och gitarrdueller som sträcker sig mot himlen och slungarmatcher mellan bas och trummor som vänder jord till nämnda himmel och densamma ner på jorden. Precis som så många andra band inom genren som kallas post-rock så är det, fortfarande, denna världsbild och dessa termer som post-rock lever efter och som den förknippas med; när den växer ut och tar till sig element från hardcore och metal är det nästintill omöjligt att inte bli ordentligt omtöcknad, bara för att räddas i nödens stund av skimrande gitarrerna och brottet från tungt till lätt, från mörkt till ljust. Musiken är en som låter instrumenten veva mot och slita i varandra för att överväldiga och rubba fysiskt och psykiskt. Dessa är återanvända ord och återvunna beskrivningar, använda för att de är talande för hur Pg.Lost är även live som de är på skiva.

När de börjar är det knappt 100 personer på plats, om ens det, enklast förklarat med ett påpekande av att In Flames spelar 100 meter bort och Editors spelar kanske en halv kilometer därifrån.  Kanske 10 minuter senare, det vill säga efter en färdigspelad låt, är det närmare fullt, och bandet är väldigt upptaget med att spela efter sin genrers välkända regler; allt som är sådär förkrossande som bara post-rock kan vara och mer därtill är de väldigt duktiga på att framställa och presentera, och de gör det på ett mer en godkänt sätt rakt igenom. Det regnar utanför Hangar 86, där inuti är det nästan fullt och det är bara fyra män på scen, som är viktigt att påpeka eftersom de låter som en armé, en orkester, en hjord. Strukturellt lämnar Pg.Lost dock bitvis en del att önska, spelningen blir inte så intim och omsvepande som den kan bli, som den borde vara, och det påverkar inte bara band men också publik på det stora hela på ett aningen stillhetsföranledande sätt.