2ManyDJs: White Stage, Bråvalla

2ManyDJs, White Stage, Bråvalla

2ManyDJs: White Stage, Bråvalla

Det är inte alla som skapar ett album som av The New York Times beskrivs som årets absolut bästa populärmusik. Det är inte alla som lyckas på ett koncentrerat, lyssningsbart, noggrant genomtänkt och än noggrannare konstruerat sätt spela 420 låtar inom loppet av 60 minuter hos BBC Radio 1. Och, det är verkligen inte alla som kan få ett såpass svårskött projekt som Radio Soulwax, där en kontinuerlig mix spelar i 24 timmar komplett med visuals och musik från olika decennier, att faktiskt fungera och dessutom vara övervägande och genomgående bra. Det är inte många som ens kommer i närheten av att kreativt nå upp till dessa nivåer i idéstadiet, men för David och Stephen Dewaele från Ghent i Belgien är detta bara vardagliga idéer och tankar som blivit större än de kanske egentligen ämnat.

För Soulwax är detta exakt som det ska vara, exakt som det är tänkt att vara, och det är uppenbart att de inte låter bekvämlighet och enkelhet komma i vägen för hur de faktiskt vill visa upp sina planer och idéer. Det är därför just The New York Times valde samlingen As Heard on Radio Soulwax, Pt. 2 som tidningens favoritalbum 2002, det är därför de så lätt kunde bli en världsaktualitet med ett simpelt mashup-album kallat Nite Versions, och det är därför de tyckte att det var en bra idé att DJ:a tillsammans med Justice live men utöka upplevelsen med en trummis och en basist: för att det är kul, och det kan bli intressant. Under de senaste 10 åren har Soulwax experimenterat mer och mer med den ständigt växande DJ-kulturen, samtidigt som projektet baserat på just DJ-verksamhet döpt 2ManyDJs spelat lite här och var när de känt för det.

När de nu spelar på Bråvalla och den tältade scen som kallas för   White Stage är de inte direkt särskilt nära i smak, stil eller uttryck som festivalens resterande DJ-utbud. 2ManyDJs har alltid varit lite utanför det ordinära, ett medvetet val av den belgiska broderduon, och det vore en lögn att hävda att de är ordinära i festivalsammanhanget där house-artister som rullar på popradio spelar också. När 2ManyDJs spelar är det en inte nådigt tung mix av 80-talsdiscosamples och minimal tech-funk, trendbrotten i ljudet kommer inte via popslingor eller sliska sånginslag men genom acid house-bas, och ändrade riktningar därefter, även samples från hiphop-håll slängs in antagligen mest för sakens skull.

Det känns konstigt att höra låtar från livsfarliga basvandalerna TNGHT och P. Diddy/Sean Combs/I Am Diddy/Puff Daddy och hans Bad Boy-crew sida vid sida, men det är också det som är charmen med 2ManyDJs och Soulwax på det stora hela; hur mycket smakfull fransk house och allmänt flummiga svängar de än slänger omkring sig jobbar de exakt så som många av dagens kändaste DJs säkerligen önskar att de kunde jobba, alltså helt utan ramar eller regler. 2ManyDJs spelar precis vad de vill, oavsett genre, ofta halvslarvigt men löjligt underhållande med alldeles briljanta låtval.