Tyler, The Creator: Green Stage, Bråvalla

Tyler, The Creator, Green Stage, Bråvalla

Förvirrat är nog inte riktigt helt rätt ord, de vet ändå ungefär vad det är som pågår och vad de ska göra, kanske även exakt var de är. Men det är ändå en rätt tafatt stämning på scen när Tyler The Creator släntrar ut i en turkos Weezer-tröja och viftar lite lojt mot publiken, med Taco Bennett bakom sig som diskuterar med en roadie om han verkligen behöver laddaren inkopplad till sin dator. Och med sig har han lilla Chloe, dottern till agenterna om håller i allt som har med Odd Future Wolf Gang Kill Them All att göra, som guppar glatt bredvid Taco i ett par alldeles för stora hörselskydd. Gemytligt är det alltså, mest för att det är lite så kollektivet funkar överlag: de är inte överdrivet engagerade i eller intresserade av divalater och rockstjärnebeteende, och därför härligt befriade från dess strukturella begränsningar och rätt låsta beteendemönster.

"He's not dead yet, he's just really sick" säger Tyler med ett skratt när han ser en rätt dum "REST IN PEACE, EARL"-skylt vandra omkring längst fram i publiken, en rätt stor sådan som trots sådana dumheter inte direkt döljer det faktum att de nästan enbart är på Bråvalla för att se Tyler och Odd Future-gänget härja och svära och flamsa omkring. Det är i princip det som är deras konsertplan och konsertidé, att få ihop publiken till en koncentrerad bomb av flygande armar och kroppar som slänger sig omkring lite här och var. Det är så Tyler vill ha publiken, och det är så han själv vill ha det när han spelar med sina vänner. Men när han spelar själv är det annorlunda, rätt långt ifrån det som kanske lite naivt förväntas av en kille vars största musikaliska idol är Pharrell Williams och absoluta favoritgrupp är N.E.R.D. Han soloset blir lätt en väldigt avslappnad, lite konstig men rätt underhållande reflektion av detta, samt en inblick i vad som tickar i huvudet på en av den nya generationen av hiphops bästa dubbelhövdade svärd.

Det är endast hans egna produktioner som spelas, publiken rappar med och kan varenda smått stört ord som Tyler spottar ur sig, och han avslutar nästan varenda låt på den knapp halvtimme han lägger här åt att hoppa in för influensasjuke Earl med "yo, that was cool". Ibland lägger han till ett "thank you", och förklarar nästa låt med "uhm, this is another song…yeah". Så det är inte direkt en sprudlande show han som kallas för Odd Future-ledaren bjuder på, utan mer en kort och ibland rätt rolig uppvisning av att han är rätt bra på det han gör. Han är mest där för att värma upp för den så kallade riktiga festen, och han gör det trots allt rätt bra under omständigheterna och på helt eget initiativ.