x
Johnossi: Blue Stage, Bråvalla

Johnossi, Blue Stage, Bråvalla

Johnossi: Blue Stage, Bråvalla

Recenserad av Anders Fridh | GAFFA

Inga krusiduller.

Bara tre man på scenen. Ingen pampig intromusik. Ingen magisk ljusshow – i alla fall inte till en början. Johnossi håller det lika enkelt live som på skiva. Oskar "Ossi" Bondes aviga och innovativa trumspel tillåts dominera och ta sin rättmätiga plats. De små medlen blir stora i Johnossis regi.

Inledande Into The Wild är ödslig och hjärtskärande. Den andas Silverbullit, vilket alltid är en komplimang. Synthmattorna, som tillkom på nya skivan Transitions, sköts föredömligt av Mattias Franzén och lyfter materialet mot arenarockiga höjder. John Engelberts sång brister nästan, men är perfekt balanserad.

Johnossi gör mästerligt avvägd klimaxrock. Den hängivna och fina publiken exploderar på precis rätt ställen. Monotona monsterhits som Gone Forever och 18 Karat Gold skapar kaos, men blir inte uttjatade av ett band vars ledstjärna kunde varit less is more.

Så var det det här med ljusshowen. På scenen ligger tre enorma ägg på höga ställningar. När dessa börjar glöda i silver, sen rött och till sist grönt – och detta samspelar med en fantastisk afton i juni – så skapas verkligen magi. Det ser rentav ut som alienägg. Men Ellen Ripley syns inte till.

Man kan gå extra allt med effekterna, som Swedish House Mafia eller Rammstein, för att ta ett närliggande exempel. Eller så väljer man den minimalistiska och stilrent vackra vägen. Som Johnossi gjorde ikväll. Det känns typiskt svenskt, något som genomsyrar allt från kläddesign till arkitektur. Läckert att se på en scen i Bråvalla också. Johnossi är ett band som verkligen värnar om alla små detaljer. De är värda hela den ansenliga publikskara som samlats framför Blue Stage.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA