The Sounds: Green Stage, Bråvalla

The Sounds, Green Stage, Bråvalla

The Sounds: Green Stage, Bråvalla

Recenserad av Anders Fridh | GAFFA

Vad är The Sounds utan Maja Ivarsson? Vem kan på rak arm säga namnet på en annan medlem än den blonda primadonnan längst fram? Lite draget till sin spets kanske, men sångerskans betydelse blir extra tydlig när naturkrafterna är emot bandet. Både vind och ett allt kraftigare regn skapar uppförsbacke. Publiken blir naturligt nog avvaktande svårflörtad i sina bylsiga regnrockar. Ärligt talat är det lite glest framför Green Stage.

Då är det fint att ha en karismatisk och naturlig frontfigur längst fram. En sångerska som – möjligen i konkurrens med Frank Oceans hockeydomarskjorta från fredagskvällen – har festivalens läckraste outfit; Helt i vitt kompletterat med svart skinnjacka, svarta ridstövlar och strängt ridspö.

Spelningen på Bråvalla blir en sedvanlig uppvisning i new wave-synthig popmusik. Få svenska band skriver snyggare refränger. Det är överlag anmärkningsvärt hur väl material från hela karriären flyter in i varandra och fungerar tillsammans; Här har vi ett band som visste vägen mer eller mindre redan från början. Seven Days A Week glider sömlöst över i nya singeln Shake Shake Shake, som är lika direkt och livsbejakande som Icona Pop kan vara. Jesper Anderbergs synthar är atmosfäriska och tar möjligen lite större plats än vanligt. Bådar gott inför nya skivan som kommer i höst.

Visst känns textrader om "teenage pornstars" daterade och sökta idag. Men det är fortfarande uppkäftigheten som gör att The Sounds sticker ut. Maja Ivarsson må ha en något endimensionell röst, men äger scenen genom varje struttigt steg. Sveriges svar på Iggy Pop.