Clutch: Metaltown, Göteborg

Clutch, Metaltown, Göteborg

Clutch: Metaltown, Göteborg

Recenserad av Tatiana Castillo Madrid | GAFFA

Clutchs senaste giv Earth Rocker har av bandmedlemmarna beskrivits som en platta gjord särskilt för liveframträdanden. Ikväll blir det svårt att tro det. Ju mer konserten fortgår desto mer övertygad blir man istället om att varje låt som spelas är menad för just det här ögonblicket under strålkastarna.

Neil Fallon går ut hårt och tar en i sitt grepp redan från första sekund. Energin fullkomligt rubbar en och man kan inte låta bli att dra på mungiporna när man ser hur JP Gaster bokstavligt talat studsar av stolen och attackerar trummorna i Unto The Breach. Det hade inte skadat om man hade dragit ner diskanten på trumljudet, men den detaljen glömmer man av så fort basgången i Mr. Freedom angriper en och får ens knän att svaja som små palmer.

Clutch spelar med hjärta. Trots så många år som band, eller kanske just därför, känns ingenting uträknat och inövat utan det är pur värme och spelglädje som gäller ända ut till slutet med klassikern Electric Worry. Bandet leker sig igenom setlisten med en scennärvaro som heter duga. Trots att turnékompisarna i Motörhead inte kunde närvara ikväll känner man att de var där in spirit genom Clutch. Det skulle kunna låta gubbigt, men de står stabilt innanför gränsen och lyckas med konststycket att låta riktigt hårt utan att tappa bluesens rundare former.

För bluesen är verkligen pulsåldern här och om man har råkat missat förstår man det när Gone Cold spelas. Fallons röst når ännu mörkare toner här vilket passar honom fantastiskt bra. Gone Cold hade dock gjort sig bättre om den hade fått komma in tidigare i setet, för det skulle behövts mer dynamik i låtvalen. För mycket av det goda kan ju ibland bli, tja, jämntjockt.