Baauer: Apollo, Roskilde Festival

Baauer, Apollo, Roskilde Festival

Baauer: Apollo, Roskilde Festival

Det kan kännas som att det inte är en överdrivet stor väg att gå i storlek från Hornsgatans Marie Laveau i Stockholm till Apollo på Roskilde, när allt kommer omkring. Men det är verkligen ljusår i skillnad i betydelse, omfattning och kulturell respons. Det är en annan utmaning helt och hållet, självfallet, att spela på Roskildefestivalens rätt nya, helelektroniska, scen jämfört med en nischad klubb med fast publik i den svenska huvudstaden men det är egentligen bara logiskt: ung och relativt okänd elektronisk musiker och producent spelar på en relativt ung och på sätt och vis okänd scen, och exploderar rätt omgående. Och, visst är det tydlig och reell skillnad på ett par hundra instängda i en nedklottrad charmig källare på Södermalm och en scen som har ett område för ca 5000, men poängen är lite densamma: det är musik och artister för framtiden, bara ett steg i början på Roskilde- respektive konserttrappan.

Harry Rodrigues har antagligen bara en handfull artister framför sig på Roskilde-lineupen sett till antal sålda singlar överhuvudtaget, där det självfallet är bokningar som Rihanna och Metallica som toppar. Det kan låta helt galet att hävda något sådant med den ena artistens popfaktor i åtanke och det faktum att det andra bandet nu varit aktivt över tre decennier, men 24-åringen från West Philadelphia har gjort något de inte lyckats med: han har fått med YouTube in i beräkningen av singelförsäljningar och därefter fått Billboard-listorna att skälva när han rusat upp för varenda en under det senaste året. Harry Rodrigues heter ju nämligen Baauer när han spelar live, och så sent som i oktober 2012 spelade han alltså framför vad som kändes som knappt hundra personer på Hornsgatan i Stockholm.

Apollo är lagd så att den sticker ut utanför det vanliga festivalområdet, bara några 100-150 meter från Pavilion, med ett publikområde som därför per automatik blir betydligt mycket större än vad det kanske var tänkt i början: det känns nästan oändligt då den liksom går ihop med campingområdet. Så, de 5000 festivalen anger som maxkapacitet är på väldigt många sätt en felbedömning, då det är närmare det dubbla på plats när Baauer precis som regnet börjar dala in drar igång låten han gjort tillsammans med Just Blaze och (på sätt och vis) Jay-Z. Resten av tiden är precis som vilken annan modern elektronisk spelning som helst, men i en speciell tappning som passar Baauer, det vill säga en som inte sträcker sig särskilt långt ifrån MadDecent-mallen.

Baauer gillar nämligen också filmiska intron, han gillar och konstiga djurljud som samples och har ingenting emot använda konstiga bubbelljud heller för den delen. Självklart är han också väldigt intresserad av stora isolerade trumslag, mycket bas, ännu fler slag på imaginära hi-hats, och en ohelig blandning av hiphop och det som så klumpigt buntas ihop som EDM; han har alltså inga större problem med att sampla in Nas i en Benny Benassi-låt, eller att helt för sig självt köra en Major Lazer-låt från start till slut, eller slänga in en färsk Kanye West-låt med Chief Keef mest för att han vill ha en aningen lugnare (och musikaliskt felstämd) övergång. Det är mest det som avbryter hans annars mycket starka flöde lite här och var, att han istället för att köra vidare på TNGHT (som självklart spelas, hela tiden, överallt, även här) och ökända covers The Prodigy gjort gärna låter rätt konstiga och musikaliskt störande remixer på Miguel.

Men han vet vad han gör, trots att han ibland ser orolig ut när den nya och idiotiska vanan i publiken att kasta fulla ölburkar på varandra går överstyr lite här och var, men det mesta löser sig och går precis som han önskar när han låter sin nu världskända Plastic Little-sample inleda ett "hela havet stormar"-avslut på en mycket god första spelning på Roskilde. Baauer är, bevisligen, mycket duktig på det han gör. Och detta framträdande gör inget annat än att förstärka hans aktier.