Cult Of Luna: Metaltown, Göteborg

Cult Of Luna, Metaltown, Göteborg

Cult Of Luna: Metaltown, Göteborg

Recenserad av Tatiana Castillo Madrid | GAFFA

Att kalla Cult Of Luna ett andningshål i dagens festivalprogram gör egentligen inte bandet någon rättvisa. Men det är nästan så det känns. Efter den ena bombastiska konserten efter den andra är det skönt att få lyssna på musik som vill nå djupare dimensioner hos en. Med Cult Of Luna kliver vi rätt in i ett mörker som sträcker sig efter att beröra intellektet framför de reptila instinkterna som många aggressionsuttryck primärt grundar sig på. Det handlar om att lyssna, inte bara höra. Brutalitet via finess.

Trots att Meshuggah spelar samtidigt är det en ansenlig trupp som har hittat hit. Precis som med Meshuggah gör man bäst i att vara totalt närvarande och lyssna med en förbehållslös vakenhet för att inte missa de åtskilliga skikt av detaljer som omger varje alster. Potentiella distraktioner från musiken undanröjs tack vare ett minimalistisk scenljus genom tät rökdimma. Då och då hugger septetten igenom ridån med attacker som I: The Weapon. Johannes Persson vrålar med en bottenlös styrka som tränger djupt ner i magen på en för att sedan kvickt försvinna in i skuggan igen.

De instrumentala partierna är vitala i strävandet efter djupare avtryck. Anslagen är outtröttligt tunga och långsamma på precis rätt sätt och basen fullständigt mosar inälvorna i en. Med låtar som Vicarious Redemption bygger gruppen upp en ohygglig suggestiv stämmning som inte går att framkallas på egen hand hemma. Cult Of Luna bevisar övertygande att de är lika självklara live som på skiva. Om inte bättre, till och med.