King Khan & The Shrines: WWDIS, Göteborg

King Khan & The Shrines, WWDIS, Göteborg

Recenserad av Daniel Andersson | GAFFA

King Khan är show. Det bjuds på galen dans, svettiga keybordister och nakenchocker. Mitt i denna cirkus hittas starka melodier hämtade från svunna tider. I Khans gestalt - dagen till ära klädd i mantel och fjäderskrud - ryms allt från Screamin' Jay Hawkins-gester, klassisk soulrock och snuskgospel. Varje medlem i kompbandet The Shrines gör sitt yttersta för att skapa fest och trots att publiken är pinsamt gles, syns inga sura miner. Det är glädje som står på agendan, och de som valt att bevittna detta spektakel går inte hem oberörda - de kommer att vara förhäxade av en korpulent och konstant leende kanadensare med indsikt påbrå.

Vid tre tillfällen vandrar Arish Amhad Khan ner på publikgolvet. Publiken mottar honom som en äkta rockkung, mannen som frälst dem från en kväll av glåmiga och introvert popmusik (stora delar av WWDIS första dag har gått i svårmodets tecken). Under sista utflykten ringar han in ett tjugotal personer i en snara med sin mikrofonsladd, vilket förstärker känslan av spontanitet och nyckfullhet – frontmannen ger oberäkneligheten ett ansikte. Oavsett om uppträdandet är en uträknad scenshow finns inget som tyder på detta.

En av de mer dråpliga situationerna inträffar när keybordisten bär ner sitt instrument bland publiken för att gå sitt eget ärevarv; svetten rinner ner från hans panna, men det finns inget som kan stoppa hans framfart. Och mitt i detta kaos avverkas suveräna versioner av I Wanna Be A Girl, Land Of The Freak och No Regrets.

Spelningen på Pustervik går inte till historien som King Khans bästa, men han presenterar svårslagen underhållning, där nya singeln Born To Die bådar gott inför framtiden. Bugar inför denne rockfrälsare.