Stefan Sundström: Larmtorget, Kalmar

Stefan Sundström, Larmtorget, Kalmar

Stefan Sundström: Larmtorget, Kalmar

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

Bandet kommer upp på scen och börjar spela. Publikens blickar är fästa på scenkanten där Stefan väntas följa efter dem. Men plötsligt kliver han smidigt fram från andra sidan, spretande med armarna och halvt klättrandes för att inte trilla av scenen. Han börjar med Avstånd Till Min Käraste av Bernt Staf och sjunger om kärlekens enklaste gest. Det sätter ord på hans konsert. Han sjunger från hjärtat och vill så mycket att orden inte räcker utan han rör hela tiden armar, händer, står på tå och sparkar ut i luften för att förtydliga, förstärka det han vill förmedla.

Stefan Sundström följer upp med låten Fåglar från sin senaste platta Under Radarn. I slutet klämmer han in Staffan Hellstrands Lilla Fågel Blå. Det är så det fortsätter. Impulsivt och från hjärtat. I mellansnacken inflikar han en gång att detta inte var förberett och en annan att skämtet är uttjatat från tidigare konserter. I låtarna sjunger han vad han känner för och rör kroppen därefter.

En kort stund sätter han sig på en hög pall och blir ensam med gitarristen Ola Nyström på scen. Stämningen blir allvarligare med "Alla ska i jorden". Publiken är med hela tiden men höjdpunkterna nås när rösten blir starkare, mer bestämd och Sundströms dans inkluderar armar upp över huvudet, och bestämd gång med sparkande ben.

Konserten som började för vad som känns som alldeles nyss tar slut för fort. Publiken är överens, en låt till. Stefan och bandet kommer upp på scen igen och han säger att de har åtta minuter kvar, så det kanske finns tid för improvisation på slutet. Klart det finns. Men när "Ölandsbron" dyker upp allt tätare i texten mot slutet sjunger han att det är dags att runda av. Han blandar in melodin från Cornelis Vreeswijks Turistens Klagan och bandet följer med som en självklar enhet tills det är dags att gå av scenen under en fyllig applåd. Kvällen blev det Sundström antydde i den inledande låten, en enkel kärleksgest. En enkelhet och ärlighet som fångade publiken från konsertens första ton till den sista.