Savant : Skogen, Emmabodafestivalen

Savant , Skogen, Emmabodafestivalen

Savant : Skogen, Emmabodafestivalen

Recenserad av Mathias Jensen | GAFFA

Om Bratkilla alldeles innan på samma scen var en hejdlös fest som tog tillvara på glädjen över att ha varit först ut, är Savant som tar vid alldeles efteråt en förlängning av den känslan. Ljudbilden förändras från varierad dubstep till ett monumentalt malande. Trycket ökar, publiken strömmar till från precis alla gångar, fält och langos-bås. Halvpackade förstagångsbesökare har blivit Silja Line-fulla och försöker upprätthålla sig själva genom att antingen stirra rakt ner i leran eller ta stöd mot träden. Andra är lost in the woods och har gett upp tanken på att hålla sig ajour med verkligheten. Men det spelar ingen roll: tryckvågen från scenen är Savants motsvarighet till de odöda i World War Z – han spelar med oss som om vi vore ljudkänsliga och får nästan varenda en av oss att stirra storögt på det som händer på scen. Det är så fantastiskt svulstigt och bombastiskt.

Savant heter egentligen Anton Savin, för övrigt, och kallar sig för DJ Savant i formella kretsar. Han har ofta en Guy Fawkes-mask på sig och låter det långa håret välla ner över axlarna. Bilden är ganska aptitlig, och det är – på något sätt – ganska svårt att slita blicken från scenen den här gången. Inte för att den visuella showen i sig är speciellt spektakulär, men för att glädjen fortsätter vara den första festivaldagens bästa tema. Stämningen är fantastisk, tryckvågselectronican är så hardcore och punkig att man måste leta blickar för att ha folk med sig i det där. Inte för att det är speciellt svårt, men för att vissa spelningar är så. Man måste ibland bara hålla i sig i något för att klara av det. Att vara nykter här är som det var när jag bodde på Gärdet i Stockholm under en period: jag såg hur folk med skam i kroppen vällde upp från Frihamnen om morgnarna, tyngda av det allvar som det innebär att ha tillbringat en tid till sjöss i alkoholens klor. Skillnaden här är att människor står mitt i sitt livs fylla och inte ha för avsikt att lämna den innan lördag har blivit söndag. Det finns något riktigt vackert i det. Och det finns något vackert över hur Skogen – Emmabodas näst största scenområde – förvandlats till en folkfest som aldrig vill ta slut när Savant trots allt meddelar att spelningen är just slut.