Wintergatan : Skogen, Emmabodafestivalen

Wintergatan , Skogen, Emmabodafestivalen

Recenserad av Mathias Jensen | GAFFA

Har man någon gång hört en endaste ton av den franske kompositören Yann Tiersen har man också hört Detektivbyrån. Och har man hört Detektivbyrån är Wintergatan dess helt naturliga förlängning. När Martin Molin – en av förgrundsgestalterna i nedsläckta Detektivbyrån – bestämde sig för att lägga ned sitt gamla band föddes projektet Wintergatan någonstans i askan. Och det är överhuvudtaget svårt att frilägga Wintergatans hela väsen från det djupt begåvande Detektivbyrån. Både ansats, sound och ambitionsnivå ligger på exakt samma nivå. Wintergatan består av Martin, Marcus Sjöberg (också verksam i Detektivbyrån), David Zandén och Evelina Hägglund, och tillsammans utgör de en popgrupp med en ganska speciell ljudbild. Den drömska velocipedmusiken är ett fundament, bilderna som målas upp färgas av cirkus, neon och karuseller. Den här genren är inte direkt överbefolkad av musiker, och ingen speglar en dag på ett nöjesfält lika väl som Wintergatan. Det mest imponerande med Martin Molins grupp är hur väl de investerar i detaljrikedomen.

Det märks inte minst på scenen framför mig. När det kliver in på den stora scenen med skogspartiet till vänster om sig har de klätt sig i vad som bara kan liknas vid inverterade Håkan Hellström-kostymer. Med mörkblå sjömanstouch sätter de eld på festivaldag nummer två genom att med små medel göra sin musik stor. De handplockar varje ljud, och pincetten används på precis varje instrument. De växlar och byter, plockar fram den ena apparaten efter en andra. Och det som till synes kan upplevas som ett sätt att visa upp multibegåvningen är Wintergatans absolut största behållning. När singeln Starmachine2000 spelas som konsertens tredje låt växlar publiken i ljudstyrka. Det är en låt som får folk att vanda sig till varandra och skrika "det är ju DEN" till personen bredvid. Ljudet är så kliniskt och sött, spelningen är så rakti igenom rar. Och inga är gladare över att få spela på Emmabodafestivalen än Wintergatan.