Lilla Sällskapet : Ängen, Emmabodafestivalen

Lilla Sällskapet , Ängen, Emmabodafestivalen

Recenserad av Mathias Jensen | GAFFA

När Lilla Sällskapets sångare, frontman och galjonsfigur Erik Nordström kliver in på den största scenen gör han det med en LA Kings-keps på huvudet. Solen har redan stekt de första besökarna i så motto att halva fältet består av människor som bara har tappat det och slagit läger i olika tappningar av fosterställning runt om ljudbåset. Erik testar mickarna, och medan han gör det har uppskattningsvis tio personer hittat till scenkanten. En kvart senare är det det femdubbla och den största kärleksförklaringen till Emmaboda som stad och Emmabodafestivalen som festival inleds. Mellan den lättsaltade popsoulen och anekdoterna om barndomsgårdarna och vännerna, kan Erik inte hålla sig. Han bombarderar fältet med kärlek till sin egen nostalgi, och framför allt skriker han gång på gång hur "grymt det är att vara här".

Som spelning betraktad kan ingen beskylla det här gänget för att vara annat än uppriktiga, glada och väldigt artiga. Det är ett popkollektiv som verkligen vet hur sin slipsten ska dras. Soundet är fantastiskt välsmort, och även om det är en konsert som bitvis känns lite mekanisk och gjord på rutin så går det inte att ta miste på den alldeles uppenbara glädjen. Med precis rätt mängd passion, soul och klichéer om kärlek och vänskap är det med värme som grundklang jag tar del av den. Jag tror på varenda ord om den vänskap Erik berättar om på Din Gård. Har man någonsin utbytt hockeykort med sin bästa vän vet man hur det känns att sen förlora det - både vänskapen och hockeykorten.

Och just Din Gård är spelningens största stund för att den bryter sig fri och känns som ett apart inslag på både skivan och på scen. Morgonen Efter är en uppvisning i rutin och varken höjs eller sänks, men som låt är den ändå omöjlig att värja sig mot. Precis som Lilla Sällskapets energi, passion och soul. Det är bara synd att klockan precis har letat sig över 16 och människor sakta börjat vakna upp.