Movits : Skogen, Emmabodafestivalen

Movits , Skogen, Emmabodafestivalen

Movits : Skogen, Emmabodafestivalen

Recenserad av Mathias Jensen | GAFFA

Minns ni när programledaren, politiske satirikern och geniet Stephen Colbert en gång nylanserade Movits! karriär i slutet på 00-talet? Jag gör. Jag minns hur de svenska swingjazzrapparna på något sätt fick fäste hos den svårt begåvade Stephen Colbert, och hur han fick fart på spridningen av deras musik över den amerikanska kontintenten. Han gjorde en stor grej av att deras MySpace-klick ökade med det dubbla efter deras framträdande i hans Colbert Report. Och han stoltserade med att det var han och ingen annan som fixade in gruppen på iTunes. Men det var då (2009), och nu är nu, och Movits! egna momentum har gjort dem till ett rutinerat reggaekollo som med uppenbara entertainer-kvalitéer har gjort live och scen till sina två stora ledord i karriären.

Det är egentligen inte speciellt konstigt att deras musik har fått fäste. Få svenska band överhuvudtaget just nu är så rytmiskt fulländade. Och få andra band under festivalens inledning har fått lika mycket respons från besökarna. Det spelar ingen roll att timmen bara hunnit bli eftermiddagsljummen och Langos-vagnarna drar lika mycket folk. Inte när "Johan Jivin" är så här fulltankad på energi, inte när när "One-Take" är lika uppfylld av kärlek till saxofonen. Det är en show som i sina bästa stunder raderar föregående akter ur minnet, och det är en show som vågar vara just show. Entertainer-begreppet är ett utskällt sådant av människor som hela tiden vill positionerna sig mot det äkta. Folk glömmer så lätt att underhållning kan vara underhållning under vitt åtskilda premisser. Fel Del Av Gården låter just här som allt jag behöver, och när de introducerar en ny låt ungefär halvvägs in sin kabaré räcker det med att höra visselparitet för att förstå att deras syn på musikalisk underhållning. Men det är också precis den – showen, underhållningen och ytan – som gör spelningen till den bästa hittills på området.