First Aid Kit: Stockholm Music & Arts

First Aid Kit, Stockholm Music & Arts

First Aid Kit: Stockholm Music & Arts

(Arkivfoto)

Det är svårt att föreställa sig att de två tonåringar från Stockholms södra förorter som spelade på Popagandas lilla scen 2008, som på efterföljande turnéer glatt påpekade att deras pappa är deras ljudtekniker på spelningarna och utan honom hade de inte ens fått spela alls på Debaser i varken Stockholm eller Malmö, ett halvt årtionde senare skulle bli bland det bästa Stockholm överhuvudtaget producerat i musikväg. Inte alls för att duon för fem år sedan inte visade att de hade musiken och talangen som krävs, men för att det bara kändes osannolikt att världen skulle bry sig om två svenskar som älskat att de växt upp med americana och folkmusik till sådan grad att de själva bestämt sig för att tacka för musiken och därför att bidra till den. Det känns konstigt att de två blyga systrarna som gick att springa på i pendeltågstrafiken, blyga för att de verkade så tagna av att få komplimanger av främlingar som faktiskt vet vilka de är och faktiskt lyssnar på deras musik, är så populära som de är. Men, och kanske allra viktigast, så känns det ändå logiskt, och rättvist, och rätt.

First Aid Kit, de presenterar sig som Johanna och Klara, som två systrar från Svedmyra, när de gör sin första spelning för året i hemstaden Stockholm. De gör det som hemvändande vinnare, som oerhört respekterade musiker och sångare och låtskrivare, som ett internationellt och nationellt beundrat band, och de gör det helt välförtjänt. De pratar om att de på exakt samma plats som de står på nu, på Skeppsholmen med Djurgården bakom sig, år 2000 såg sin allra första konsert där ett gäng stora svenska artister spelade, och de pratar om att det är stort för dem att spela just här. Och naturligtvis är det så, det märks varje gång First Aid Kit spelar i Stockholm vare sig det är på Eriksdalsbadet eller tillsammans med Conor Oberst på Debaser Medis, eller om det är inför Patti Smith eller Paul Simon, eller just här på Skeppsholmen: kärleken systrarna Söderberg har för sin hemstad är enorm, och den kärlek förgyller deras redan finstämda musik än mer när solen sakta försvinner bakom Östermalm och systrarna tillsammans med sitt band spelar fint och ljuvt.

De har växt upp snabbt, First Aid Kit, och ännu har de lyckligtvis inte drabbats av någon anmärkningsvärd växtvärk; Benkt Söderberg som producent på debuten blev Mike Mogis på dess uppföljare utan vidare, lilla The Knife-ägda Rabid Records blev en av indievärldens älsklingar Wichita och därefter Jack Whites Third Man Records, och Lilla Scen blev Stockholm Music & Arts. De spelar för och av Patti Smith och Paul Simon på Konserthuset och vinner Nordic Music Prize, och de leker rockstjärnor på scen när de känner för att bryta förtrollningen en aning. Ibland verkar de lite trötta, lite slitna av att charma hela västvärlden på en turné som egentligen påbörjades när The Lion's Roar släpptes i januari 2012, men för det mesta är de en mer erfaren version av det där robusta och onekligen talangfulla bandet som spelade på Popaganda för fem år sedan. First Aid Kit är ett band att vara stolt över, och ett som får vilken sommarkväll i Stockholm som helst att skina.