Daniel Adams-Ray: Flamingo, Way Out West

Daniel Adams-Ray, Flamingo, Way Out West

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

Efter två år i studion är Daniel Adams-Ray här för att spela upp sina nya låtar för första gången. Det förklarar han direkt. Något publikfrieri är det alltså inledningsvis inte tal om. Vi möts av en helt vit scendekor, Adams-Ray själv går i samma kulör och hans obligatoriska fem man starka kör/dansare är iförda vita prästkåpor och det hela känns som en kombination av filmen Funny Games och ett väckelsemöte. Det enda som saknas är blod, självspäk och lite sadism. Tyvärr uteblir allt detta. Istället leverar den gamle Snook-medlemmen idel nya låtar och även om materialet går i samma radiovänliga vers-refräng-kör-täta anda som förra skivan så uteblir publikresponsen. Det har att göra med det kalla regnet, blåsten och den tidiga timmen, och naturligtvis även det faktum att ingen har hört låtarna förut.

För det nya låtmaterialet är absolut inte ointressant. Bland annat samplas gatubråket mellan SD-topparna och Soran Ismail där Erik Almqvist utbrister "skit i den lilla horan" i en lugnare låt som fungerar som hyllning till den unge komikern i fråga, och som en diss mot det invandrarfientliga partiet. Det känns viktigt att en tongivande ung artist som Daniel Adams-Ray vågar kommentera den bistra samtiden och visa sin ställning. En annan låt är inget mindre än resa bakåt i tiden, till något som måste beskrivas som en kombination av något från Scoccos bakkatalog och Phil Collins. Inte dumt alls, med andra ord.

Så kommer till slut ändå den där hitkavalkaden som den oroade publiken tycks ha väntat på. Organismen äntrar scenen och bjuder upp till dans i ytterligare en ny låt, som liksom fungerar som uppvärmning för den allsång som uppstår när Petter i egen hög person dyker upp och levererar radiohiten Håll Om Mig tillsammans med Adams-Ray. När sedan Gubben I Lådan får avsluta det hela tillkommer väl ett par tusen till publikskaran och händerna i luften är ett faktum.