The Knife: Flamingo, Way Out West

The Knife, Flamingo, Way Out West

The Knife: Flamingo, Way Out West

Recenserad av Andreas Bäckman | GAFFA

Vad är The Knife? Vad är en konsert? Vilka komponenter förknippar vi med ett liveframträdande och hur går man bäst till väga för att montera ned förväntningar och dramaturgi i sina beståndsdelar för att sedan bygga upp något annat, något som inte är innanför ramarna för den allmänna uppfattningen om "en bra spelning"? Det är frågor som Karin och Olof Dreijer ställer både oss och sig själva.

För det som utspelar sig på scen är inte en konsert, i den klassiska bemärkelsen. Det går inte att jämföra med någonting annat som uppträder på festivalen, och bör således inte heller bedömas utifrån den mallen. Shaking The Habitual är närmast ett audiovisuellt experiment. Ett ifrågasättande av normen för det som vi kommit att förknippa med liveframträdanden. En performance, närmast. Dans och levande konst till tonerna av The Knifes senaste skiva, i sällskap av sjävlysande hittepå-instrument, aerobics och step-up. Hela föreställningen inleds till exempel med att en multikulört fosforescerande person orkestrerar ett träningspass tillsammans med publiken. Höger, vänster, vänster, höger, step-up. Håll handen. Hoppa. Det pågår i femton minuter. Många tröttnar betydligt tidigare.

The Knife sysslar inte med publikfrieri. Här finns inte utrymme för Heartbeats, Pass This On eller någon annan av syskonduons mer kända låtar. Och varför skulle det. The Knife existerar i nuet, inte då, innan eller för ett tag sedan. Det som utspelar sig är den absolut, totala motsatsen till en viss 40-årig göteborgspöjks folkfest som ägde rum på samma scen lite tidigare under kvällen. Och mycket riktigt konstaterar Karin Dreijer, som annars sällan kommunicerar med publiken, att "det har varit mycket kuk här idag".

The Knife slutar aldrig kommentera, kritisera och experimentera med sin samtid, vare sig det är med ljud, rörelser eller något så enkelt som scenrekvisita. The Knife är en konstant framåtrörelse som vägrar låta sig bedömas, kategoriseras eller förutses. Man är antingen med på resan, eller så är man det inte. The Knife kunde verkligen inte bry sig mindre.