Tenacious D: Gröna Lund, Stockholm

Tenacious D, Gröna Lund, Stockholm

Tenacious D: Gröna Lund, Stockholm

Recenserad av Erik Hellström | GAFFA

Dryga 18 000 besökare kom för att skåda den amerikanska duon, Tenacious D, som inte befunnit sig på svensk mark sedan 2002. Övriga 4 000 köande till Gröna Lunds stora scen fick tyvärr nöja sig med en resa hem efter att nöjesparken för första gången någonsin behövt stänga igen portarna redan 17:00. Trycket var med andra ord brutalt stort efter att få se en skymt av ett av rockvärldens mest omtyckta herrar.

Kvällen inleddes med en utdragen solokavalkad framförd av självaste Sasquatch, inte helt oväntat ifall man är bekant med Tenacious D och deras humor. Och självklart fortsatte kvällen i samma barnsliga men ack så uppskattade anda. De lyckliga som hade turen att befinna sig på plats fick uppleva allt vad ett vuxenanpassat barnkalas kan erbjuda. Alltifrån en uppblåsbar penisformad fenix till en robot som slutligen utkämpade en vinnande kamp mot en besökare från rymden. Fastän kalaset var aningen framskjutet resulterade det ständigt i enorma allsånger. Gröna Lund ekade Tenacious D redan två timmar innan konsertstart och rösterna blev bara högre, mer intensiva och allt fler ju längre in i kvällen festen kom.

Hollywood Jack och Rage Cage som de ibland kallar sig själva förblir dock precis vad de är, entertainers. Det må vara svårt att undvika ett leende när duon levererar publikfriande spår i form av den vulgära Fuck Her Gently och djävulska Tribute. Och desto svårare att inte utbrista i skratt då den uppblåsbara penisformade fenixen efter cirka 100 minuter får en efterlängtad utlösning och sprutar ut konfetti över publikmassan.

Men svårast av allt är att ta dessa herrar seriöst. Allt torrjuckande, sjungande om det mest intima organet och skådespeleriet förblir en larvig utfyllnad som stavas "The D". Världens bästa band, inte riktigt. Enastående underhållare, utan tvekan.