Franz Ferdinand: Right Thoughts, Right Words, Right Action

Franz Ferdinand
Right Thoughts, Right Words, Right Action

Album / Domino
Utgivning D. 2013.08.26
Hans Larson

Det lovades mycket inför Franz Ferdinands förra skiva, Tonight. Det skulle bli elektro och afrikanska rytmer, men i slutändan lät Franz Ferdinand mest som Franz Ferdinand (bortsett från acid house-tokeriet i Lucid Dreams).

För att undvika missförstånd har Glasgow-kvartetten knappt lovat något alls inför sin fjärdegiv. Och det kanske inte behövs, för Franz Ferdinands första album sedan 2009 går tillbaka dit de en gång började – med utmejslade gitarrslingor, klädsamt snurrig bas och någon enstaka synthutstickare. Funk och disco, men aldrig längre än armlängds avstånd från den intrikata och direkta postpunk de härstammar från. Inget är så medryckande som Take Me Out, eller ens som andraskivans Do You Want To, så den som väntat på en ny klockren indierockdänga får inget roligare än singeln Right Action. Men visst, det går fint att dansa till, vilket har varit ett av Franz Ferdinands huvudsakliga mål från början.

Samtidigt är denna senaste fullängdare ett album som växer, och som dessutom har en långt mycket mer enhetlig känsla än Tonight. Den här gången träffar deras hejaklacksskrålande refränger inte klockrent, utan istället får franzarna förlita sig på den musikaliska svärta de vidrört vid från första början. Äktenskapskrishistorien Brief Encounters, till exempel, skapar med påträngande mörker, udda taktbyten och suggestiva rytmer en förföriskt inbjudande känsla. Franz Ferdinand revolutionerar inte någonting med Right Thoughts, Right Words, Right Action, men behåller i alla fall det goda rykte som flera av deras samtida band i genren helt har tappat.