x
Earl Sweatshirt: Doris

Earl Sweatshirt
Doris

Earl Sweatshirt: Doris

GAFFA

Album / Columbia
Utgivning D. 2013.08.21
Recenserad av
Daniel Andersson

Under lång tid var Earl Sweatshirt förlorad, försvunnen från jordens yta. Kvar fanns endast hyllade mixtapen Earl från 2010. Musikvärlden sörjde. Skulle han bli hiphopens motsvarighet till Harper Lee; författarinnan som skrev To Kill A Mockingbird, för att aldrig återvända till romanformatet. Hennes hjälpande hand Truman Capote – avundsjuk på hennes Pulitzer Prize – tog all mediatid. Tyler, the Creator intog Capotes roll genom att bli Odd Futures affischnamn. Men Earl återvände.

I början av november 2012 släpptes singeln Chum. En pianoslinga, Sweatshirts uppriktiga och personliga text, kombinerat med längtan efter nytt material gjorde succé. Återkomsten fångades upp av internet likt soltörstande svenskar dras till vårsolen. En längtan som saknar motstycke. 21 augusti anlände officiella albumdebuten Doris, och de som önskar effektsökande hiphop lär bli besvikna, men de som söker ett reflekterade album behöver inte vänta längre.

Vince Staples-samarbetet Burgundy ger mig rysningar. En låt som behandlar en döende farmor, en förlorad pappa, och att rimma "Clark Gable" med "Stable" ger pluspoäng. Populärkulturella referenser finns i överflöd genom hela skivan.

Kan inte låta bli att nämna Sunday, som är ett omtalat samarbete med Frank Ocean (återgäldar duetten Super Rich Kids). Ocean behandlar sammanstötningen med Chris Brown på ett sätt som får förstnämnde sångare att likna en teddybjörn, men effekten påminner om en tungviktares knockout. Begåvat och befriande.

Earl Sweatshirts albumdebut är förhoppningsvis bara början, och att som 18-åring få världen att lyssna, förundras och använda superlativ, är ett bevis för ett unikt berättande som närmar sig fulländning, men som borde vara i startskedet.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA