El Perro del Mar: Popaganda, Lilla Scen

El Perro del Mar, Popaganda, Lilla Scen

El Perro del Mar: Popaganda, Lilla Scen

Recenserad av Mathias Jensen | GAFFA

Det bestående intrycket när jag omtöcknad rasade ut ur lagerlokalen som The Knife valde att spela i tidigare i våras, var alldeles för omvälvande för att försöka pussla ihop till något man kunde svara på när frågan "Jaha, hur var The Knife då?" kastades rakt mot en. Det var att famla i mörkret och snubbla bakåt som i en stumfilm och leta efter handtaget. Även nu, dryga halvåret senare, står jag svarslös inför den sång- och dansgrupp som The Knife valde att bli.

Men jag kan inte låta bli att tänka på det. Inte här, inte nu, när jag ser Sarah Assbring några meter framför mig. Det är en av sommarens absolut sista dagar, kvällshimlen skiftar i rosa i horisonten, och El Perro Del Mar gör allt hon kan för att transferera sin pop till livemusik. Hon är också allt det där jag tror The Knife ville uppfattas som i Hangaren den 17 maj: egen, vågad, suggestiv och malande. Hon är allt det jag egentligen ville se när jag försökte uppleva The Knife den där vårdagen; scenmedveten utan att bli koketterande svävande, rytmisk utan att bli Bounce, och alldeles fantastiskt suggestiv utan att bli en uppblåsbar, pretentiös ballong. Det är en indiepopakt i alla tänkbara bemärkelser. Hon svänger med överkroppen, låter axlarna studsa i takt med trummorna, och verkar djupt tillfreds med att vara scenartisten El Perro Del Mar. Ljudet: lika fylligt som på Pale Fire. Rösten: lika dånande skör som hennes uttryck.

Avslutande Change Of Heart är en programförklaring lika ren som suggestiv som säger något om vad svenskt popliv levt genom det senaste decenniet: Det där filtret av lika delar dammig, svulstig electronica som av råaste desperation. Det är av svensk popmusiks finaste stunder överhuvudtaget, och El Perro Del Mar på Popaganda år 2013 är en markör för hur bra det här landets popmusik kan bli när det blir som allra störst, bäst och vackrast.